سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهداشت محیط
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
تدبیر در قرآن
آیه قرآن
ابر برچسب ها
آمار و اطلاعات

بازدید امروز :44
بازدید دیروز :2
کل بازدید :79409
تعداد کل یاد داشت ها : 122
آخرین بازدید : 103/2/30    ساعت : 3:37 ع
امکانات دیگر




اوقات شرعی

ضمیمه دوم : نگاهی به احکام اذان و اقامه

کلام نور

رسول گرامی خدا (صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:

کسیکه برای رضای خدا اذان می گوید ، ما دامیکه مشغول گفتن اذان است مانند شهیدی است که در خون خود می غلطد  و هر تر و خشکی که صدای او را می شنود (جملات) او را تصدیق می کند و هنگامی که می میرد موجودات زمین متعرض جنازه او نمی شوند ...

مستدرک الوسایل جلد4 صفحه 22 حدیث 4078

 

[ مباحث این ضمیمه بر اساس فتاوی حضرت امام تنظیم شده است ]

 

احکام

1. برای مرد و زن مستحب است پیش از نمازهای یومیه اذان و اقامه بگوید ولی پیش از نماز عید فطر و قربان مستحب است سه مرتبه بگوید «الصّلاة» و در نمازهای واجب دیگر (مانند نماز میت) سه مرتبه الصّلاة را به قصد رجا بگوید.

2. اذان هجده جمله است : اَللهُ اَکْبَرُ (4مرتبه) ، اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلَّا الله ، اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ الله ،   حَیِّ عَلَی الصَّلوة ، حَیِّ عَلَی الْفَلاح ، حَیِّ عَلی خَیْرِ العَمَل ، اَللهُ اَکْبَرُ،لا اِلهَ اِلَّا الله هر یک (2مرتبه)

3. اقامه مشتمل بر هفده جمله است یعنی دو مرتبه اَللهُ اَکْبَرُ از ابتدای اذان و یک مرتبه لا اِلهَ اِلَّا الله از آخر آن کم می شود و بعد از گفتن حَیِّ عَلی خَیْرِ العَمَل باید دو مرتبه قَدْ قامَتِ الصَّلوة اضافه شود.

4. عبارت «اَشْهَدُ اَنَّ عَلِیّاً وَلِیُّ الله» جزء اذان و اقامه نیست ولی خوب است بعد از جمله اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ الله به قصد قربت گفته شود.

5. اذان و اقامه باید به عربی صحیح گفته شود ، بنابراین اگر به عربی غلط بگوید و یا به جای یک حرف حرف دیگری را بگوید و یا ترجمه اذان و اقامه را به فارسی بگوید صحیح نیست.

6. اذان و اقامه باید بعد از داخل شدن وقت نماز گفته شود و اکر از روی عمد یا فراموشی پیش از وقت گفته شود باطل است.

7. بین جمله های اذان و اقامه نباید خیلی فاصله شود و اگر بین آنها بیشتر از معمول فاصله بیاندازد ، باید دوباره آن را از سر بگیرد.

8. اقامه باید بعد از اذان گفته شود و اگر قبل از اذان ، اقامه گفته شود صحیح نیست.

9. اگر کلمات اذان و اقامه را بدون ترتیب بگوید مثلاً « حَیِّ عَلَی الْفَلاح» را قبل از « حَیِّ عَلَی الصَّلوة» بگوید باید از جایی که ترتیب به هم خورده ، دوباره بگوید.

10. باید بین اذان و اقامه فاصله نیافتد و اگر بین آنها به قدری فاصله بیافتد که اذانی را که گفته ، اذانِ این اقامه حساب نشود ، مستحب است دوباره اذان و اقامه را بگوید و نیز اگر بین اذان و اقامه و نماز به قدری فاصله دهد که اذان و اقامه آن نماز حساب نشود ، مستحب است دوباره برای آن نماز ، اذان و اقامه بگوید.

11. غنا در اجرای اذان و اقامه یعنی آنکه صدا را بگونه ای در گلو بیاندازد که حالت آواز به خود گرفته و مناسب مجالس لهو و خوش گذرانی شود حرام است.

12. هنگامی که نمازگزار برای نماز ظهر و مغرب اذان و اقامه می گوید و نماز ظهر و مغرب را می خواند و بلافاصله نماز عصر و یا عشاء را شروع می کند لازم نیست برای نماز عصر و عشاء اذان بگوید.

13. در صورتی که نافله مغرب و ظهر خوانده شود بنابر اقوی اذان ساقط می شود (بر خلاف تسبیحات و تعقیبات کوتاه)

14. اگر برای نماز جماعتی اذان و اقامه گفته شود کسی با آن جماعت ملحق می شود نباید برای نماز خود اذان و اقامه گوید.

15. اگر برای خواندن نماز جماعت به مسجد برود و ببیند جماعت تمام شده تا وقتی که صفها به هم نخورده و جمعیت متفرق نشده نمی تواند برای نماز خود اذان و اقامه بگوید.

16.  اذان و اقامه نماز جماعت را باید مرد بگوید ، ولی در جماعت زنان اگر زن اذان و اقامه بگوید کافی است.

17. کسیکه گفتن اذان و با اقامه و با هر دو را فراموش کرده و داخل نماز شده ، اگر قبل از رسیدن به رکوع متوجه شود ، می تواند نماز را بشکند و پس از گفتن اذان و اقامه دوباره بخواند.

 

مستحبات اذان و اقامه

رعایت موارد ذیل در هنگام گفتن اذان و اقامه مستحب است:

1. رو به  قبله بودن.

2. ایستادن.

3. وضو داشتن.

4. سکوت در اثناء اذان و اقامه (لازم به ذکر است سخن گفتن بعد از گفتن قَدْ قامَتِ الصَّلوة در نماز جماعت مکروه هست).

5. عدم حرکت هنگام اقامه.

6. گذاشتن انگشتان در گوش در هنگام گفتن اذان.

7. بلند گفتن اذان و اقامه و کشیدن جملات اذان.

8. فاصله انداختن بین اذان و اقامه با انجام یک سجده و یا لحظه ای نشستن و ی برداشتن یک قدم و یا گفتن ذکر و یا لحظه ای سکوت.

9. مستحب است کسیکه برای گفتن اذان معین می کنند عادل ، وقت شناس و دارای صدایی رسا بوده و اذان را در جایی بلند بگوید.[1]


 

پی نوشت


[1]. احکام بیان شده با استفاده از فتاوی حضرت امام خمینی (ره)‌در رساله توضیح المسائل ، مسائل 916 تا 941 ، عروه الوثقی با حاشیه حضرت امام جلد1 مبحث اذان و اقامه صفحات 457 تا 468 ، تحریر الوسیله جلد1 مقدمه پنجم صفحات 139 تا 140 ، انتخاب و بیان شده است.


      

ضمیمه اول : احکام قرآنی بانوان

کلام نور

حضرت زهرا (سلام الله علیها) :

از زندگانی دنیای شما تنها سه چیز را دوست دارم:

تلاوت قرآن

نگاه کردن به چهره رسول خدا

و انفاق در راه خدا

 

1) تمام چیزهایی که بر جنب حرام است بر حائض نیز حرام می‌باشد.[1]

توضیح: بنابراین رساندن جایی از بدن به خطّ قرآن برای حائض حرام بوده و حکم مسّ اسامی متبرکه نیز مطابق آنچه در درس اوّل و دوّم گذشت می‌باشد. (البته به اختلاف فتاوی توجه فرمایید)

2) توقف در مسجد و رساندن جایی از بدن به خطّ قرآن و کارهای دیگری که بر حائض حرام است بر نفساء هم حرام می‌باشد و آنچه بر حائض واجب و مستحب و مکروه است، بر نفساء هم واجب و مستحب و مکروه می‌باشد.[2]

3) در جواز مسِّ قرآن، مجردِ پاک شدن حائض کافی نیست بلکه حائض تا غسل نکرده مسّ خط قرآن بر او حلال نمی‌شود.[3]

4) مطابق با نظر حضرات آیات عظام امام، اراکی، بهجت، فاضل: خواندن سوره‌ای که سجده واجب دارد بر حائض و نفسا حرام می‌باشد گرچه یک حرف از این چهار سوره را هم بخواند.[4] ولی به نظر حضرات سیستانی، تبریزی، مکارم، صافی و شبیری زنجانی ، فقط خواندن آی? سجد? واجب بر حائض و نفساء حرام می‌باشد.[5]

5) خواندنِ قرآن گرچه کمتر از هفت آیه باشد و نیز همراه داشتنِ قرآن و رساندنِ جایی از بدن به حاشیه و مابین خطهای قرآن، برای حائض مکروه است.[6]

6) بنا به نظر برخی که برای حائض خواندن هیچ قسمت از سور? سجد? واجب‌دار را جایز نمی‌دانند، حائض اگر دعای کمیل بخواند اقوی این است که آی? «اَفَمَنْ کانَ مُؤْمِناً کَمَنْ کانَ فاسِقاً لا یَسْتَوُون» را نخواند چون جزء سور? «سجده» است.[7]

7) مستحب است حائض در وقت هر نمازی لباس و بدنش را تطهیر نماید و در جای نماز خود رو به قبله نشسته به ذکر و دعا و صلوات مشغول شود و قرائت قرآن نیز مستحب است هر چند در غیر این وقت (وقت نماز) مکروه است.[8]

8) اگر زنی بوسیله خوردن قرص از عادت ماهانه جلوگیری کند می تواند در آن حال قرآن تلاوت کند.[9]

9) مستحاضه قلیله اگر بخواهد غیر از نماز کاری انجام دهد که شرط آن وضو داشتن است مثلاً بخواهد جایی از بدن را به خط قرآن برساند باید وضو بگیرد و وضویی که برای نماز گرفته کافی نیست.[10]

10) برای مستحاضه خواندن سوره‌ای (یا آیه‌ای) که سجد? واجب دارد، جایز است.[11]

11) اگر بانوان در استحاضه کثیره یا متوسطه بخواهند پیش از وقتِ نماز جایی از بدن خود را به خط قرآن برسانند باید غسل کنند و وضو هم بگیرند.[12]

12) در هنگام ازدواج می توان مهریه را فقط یک جلد کلام الله مجید قرار داد ولی در این صورت باید مشخصات قرآن از جمله ویژگی ها و قیمت آن معلوم باشد.[13]

13) بانوان برای کسب معارف اعتقادی که دانستن آن ضروری است و نیز برای یادگیری وظایف شرعی می توانند بدون کسب اجازه از همسر خود ، از منزل خارج شوند.

توضیح: بنابراین خارج شدن بانوان برای شرکت در جلسات آموزش علوم و فنون قرآنی و سایر معلوماتی که دانستن آن در عین شایسته بودن واجب نیست باید با اجازه همسر باشد.[14]

14) بانوان می توانند در هنگام اجرای عقد نکاح با همسر خود شرط نمایند که در جلسات شرکت کرده و یا تدریس و آموزش قرآن را بدون محدودیت ادامه دهند.[15]

 

 

پی نوشت


[1]. بنی‌هاشمی خمینی سیدمحمدحسن ، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص249 مسأله 450 مطابق با فتوای تمامی مراجع تقلید

[2] . همان، ص286 مسأله513 مطابق با نظر حضرات آیات امام خمینی ، بهجت ، فاضل ، صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی.

[3] . همان ، ص 254 مسأله 467 ، مطابق با فتوای تمامی مراجع عظام                                 

[4] . بنی‌هاشمی خمینی سیدمحمدحسن ، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص205 مسأله 355.

[5] . همان .

[6] . حجت هادی ، قرآن در آئینه احکام،ص28. توضیح: کراهت در اینجا به معنی کمتر بودنِ ثوابِ عبادت است نه به معنای بهتر بودنِ ترک عمل.

[7] . همان، ص28.

[8] . همان،ص28.

[9]. برگرفته از کتاب استفتائات قرآنی اثر غلامرضا نیشابوری ص59 مطایق با نظر حضرات آیات مکارم شیرازی ، تبریزی و فاضل لنکرانی.  

[10] . بنی‌هاشمی خمینی سیدمحمدحسن ، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص239 مسأله 427 مطابق با فتوای حضرات آیات امام خمینی ، فاضل لنکرانی ، بهجت ، مکارم شیرازی ، سیستانی و مطابق با فتوای حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی چنین فردی باید این کارها را در حال اختیار ترک کند مطالق با فتوای مرحوم آیت الله العظمی تبریزی و آیت الله العظمی شبیری زنجانی بنابر احتیاط واجب در حالت اختیار نمی تواند مس کلمات قرآن نماید و در صورت اضطرار باید وضو بگیرد.

[11] . همان،ص240  مسأله 428 مطابق با نظر حضرات آیات امام خمینی ، فاضل لنکرانی ، صافی گلپایگانی ، سیستانی ، تبریزی ، شبیری زنجانی ، مستحاضه در صورتی که غسلهای واجب خود را انجام دهد می تواند آیه و یا سوره سجده دار را بخواند (ادامه مسأله از آیت الله العظمی سیستانی و تبریزی : و بعید نیست که این کار بدون غسل نیز جایز باشد هر چند احتیاط مستحب ترک آنست)

[12]. همان صفحه 240 مسأله 429 مطابق با فتوای حضرات آیات امام خمینی و فاضل لنکرانی

[13]. برگرفته از کتاب استفتائات قرآنی اثر غلامرضا نیشابوری ص56 مطایق با نظر حضرات آیات مکارم شیرازی ، تبریزی و فاضل لنکرانی.   

[14]. مطابق با نظر حضرات آیات ... فاضل لنکرانی جامع المسائل آیت الله فاضل لنکرانی ص460 سؤال1625

[15]. برگرفته از کتاب استفتائات قرآنی اثر غلامرضا نیشابوری ص58 مطایق با نظر حضرات آیات مکارم شیرازی ، تبریزی و فاضل لنکرانی.


      

درس هشتم : احکام محافل و جلسات آموزش قرآن کریم

کلام نور

قالَ رَسُولُ اللهِ(صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ):

اِذا قالَ المُعَلِّمُ لِلصَّبِیِّ ؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ، فَقالَ الصَّبِیُّ : بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ، کَتَبَ اللهُ بَرائَةٌ لِلصَّبِیِّ و بَرائَةٌ لِاَبَوَیْهِ و بَرائَةٌ لِلْمُعَلِّمِ .

 

حضرت رسول اکرم(صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) می فرمایند:

هنگامی که معلّم به کودک می گوید بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ (و آنرا به کودک آموزش می دهد) و کودک (نیز یاد گرفته و) می گوید بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ خداوند یک امان نامه (از آتش دوزخ) به کودک و یک امان نامه به والدین او و یک امان نامه به معلّم می دهد.

قرآن در احادیث اسلامی ، اثر جعفر خوشنویس صفحه 67  

 

 

مقدمه

محافل و مجالس قرآن کریم یکی از مقدس ترین اجتماعاتی است که توسط پیروان آئین الهی اسلام برگزار می گردد. افزون بر اینکه اسلام به حضور افراد در اجتماعات سیاسی و عبادی توجه خاصی داشته و پیروان خود را از گوشه گیری افراطی و عزلت گزینی منفی باز می دارد ، تقدس علم آموزی و آموزش محتوای غنی معارف قرآن کریم نیز قداست و اهمیت محافل قرآنی را دو چندان نموده است. در روایات بیشماری از حضرات معصومین(علیهم السلام) از مقام طالبان دانش و معلمان به ویژه آموزگاران قرآن کریم تمجید شده است. در این درس به پاره ای از احکام مربوط به برگزاری جلسات قرآن کریم ، ارتباطات بانوان و آقایان در مجالس قرآنی و برخی از احکام در این باره اشاره می شود.

 

احکام

1. مکان برگزاری جلسات قرآن کریم باید مباح باشد و تشکیل جلسات قرآنی در مکان غصبی حرام است[1].

2. برگزاری جلسات قرآن کریم نباید با برگزاری مراسم نماز جماعت تزاحم و تداخل داشته باشد و در صورت تداخل ، برگزاری نماز جماعت مقدم است[2].

3. اعضای هیأت امنای مسجد و یا حسینیه هر چند که از طرف واقف مکان ، تولیت شرعی داشته باشند شایسته نیست بدون دلیل با برگزاری جلسات و محافل قرآنی مخالفت نمایند. اما در صورت مخالفت ، رعایت نظر آنها لازم است[3].

4. خواندن قرآن با صدای بلند در مکانهای عمومی و در صورتی که موجب آزار و اذیت دیگران شود جایز نیست[4].

5.تبدیل و فروش قرآنهایی که برای مساجد یا جلسات قرآن وقف شده اند تا موقعی که قابل استفاده هستند جایز نیست[5].

6. در جلسات آموزش قرآن به کودکان جلوگیری کردن از تماس آنها با آیات قرآن (با توجه به اینکه غالباً بدون وضو در جلسات شرکت می کنند) لازم نیست ولی اگر حرکات آنها به گونه ای باشد که موجب بی احترامی به قرآن شود باید از آن جلوگیری کرد[6].

7. مزد گرفتن برای آموزش قرآن به دیگری جایز است ، ولی برایِ آموزشِ آن مقدار از قرآن که واجب است در نماز خوانده شود (مانند آموزش قرائت صحیح سوره حمد و سوره ای که پس از حمد خوانده می شود) ، اشکال دارد[7].

8. گرفتن اجرت در برابر تلاوت قرآن کریم جایز است[8].

 

روابط زن و مرد در محافل و مراکز قرآنی

1) خانمها می توانند با نامحرم صحبت نمایند مشروط به آنکه:

   الف. به قصد لذت و ریبه نباشند.

   ب. صدای خود را نازک و رقیق نکنند.

   ج. ترس از افتادن به گناه نباشد[9].

 

2) صحبت کردن خانمها با نامحرم جز در موارد ضرورت مکروه هست[10].

3) خانمها نباید در هنگام صحبت کردن با نامحرم صدای خود را رقیق و نازک کنند بگونه ای که اگر در دل مخاطب مرضی باشد او را به خود جلب کند ، اگر چه درباره مطالبی عادی صحبت کنند[11].

4) خواندن قرآن توسط خواهران در مقابل نامحرم اگر چه با صوت باشد اشکال ندارد مشروط بر آنکه موجب تحریک و مفسده نشود[12].

5) گوش دادن به تک خوانی زنان با توجه به اینکه بصورت غالب مفسده در پی دارد جایز نیست هر چند که موجب تحریک نشود[13].

6) همخوانی زنان همچنین شنیدن آن برای نامحرم با توجه به اینکه عموماً موجب مفسده است جایز نیست[14].

 

نمودار چکیده مطالب

 

استفتائات ویژه

اگر دانش آموزی در امتحانات با تقلب نمره قبولی کسب کند و به مرحله بالاتر برود و از مزایای آن استفاده کند حکم استفاده از این مزایا چیست؟

پاسخ مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی: شرعاً نمی تواند از این مزایا استفاده کند.

 

در فرض قبل ، اگر در مرحله بالاتر به تعداد مشخص و محدودی نیاز باشد و این فرد [با تقلب] حق دیگری را از بین ببرد چه حکمی دارد؟

پاسخ مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی: باید مطلب را بگوید و دیگری را از حقش محروم نکند.

جامع المسائل آیت الله العظمی فاضل لنکرانی ج اول صفحه 628

 

پرسشهای درس

1. در برگزاری جلسات قرآن کریم به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

2. آیا می توان قرآنهای فرسوده وقفی را که قابل استفاده نیستند را با قرآنهای نو عوض کنیم؟

3. آیا اساتید مرد می توانند داوری مسابقات صوت و لحن خواهران را بر عهده بگیرند؟(نظر مراجع عظام را شرح دهید)

4. نظر مراجع گرامی تقلید شما درباره خواندن تواشیح توسط خواهران در مقابل آقایان چیست؟

 

بیشتر بدانیم

حفظ حریم میان زن و مرد یکی از مواردی است که در قرآن کریم بارها مورد تأکید قرار گرفته است با مراجعه به تفسیر آیات سوره نور آیات 30 ، 31 ، 58 تا 60 و نیز سوره مبارکه احزاب آیات 32 و 59 در این باره این احکام الهی را بیشتر مطالعه نمایید. درباره ابعاد دیگر احکام روابط زن و مرد به کتاب «احکام روابط زن و مرد» اثر حجت الاسلام سید مسعود معصومی مراجعه فرمایید.

 

 

پی نوشت


[1]. برگرفته از استفتائات قرآنی ، اثر غلامرضا نیشابوری صفحه 97 ، مطابق با نظر حضرات آیات تبریزی ، مکارم شیرازی و فاضل لنکرانی.

[2]. برگرفته از استفتائات قرآنی ، اثر غلامرضا نیشابوری صفحه 90 ، مطابق با نظر حضرات آیات تبریزی ، مکارم شیرازی و فاضل لنکرانی.  

[3]. برگرفته از استفتائات قرآنی ، اثر غلامرضا نیشابوری صفحه 97 ، مطابق با نظر حضرات آیات تبریزی و فاضل لنکرانی.  

[4]. برگرفته از استفتائات قرآنی ، اثر غلامرضا نیشابوری صفحه 107و 108، مطابق با نظر حضرات آیات تبریزی، مکارم شیرازی و فاضل لنکرانی.  

[5]. برگرفته از استفتائات قرآنی ، اثر غلامرضا نیشابوری صفحه 94 ، مطابق با نظر حضرات آیات تبریزی ، مکارم شیرازی و فاضل لنکرانی.  

[6]. بنی هاشمی خمینی ، سید محمد حسن ، جلد اول صفحه180 مسأله318 مطابق با نظر حضرات آیات امام خمینی،فاضل لنکرانی،تبریزی، مکارم شیرازی، بهجت،صلفی گلپایگانی،سیستانی، شبیری زنجانی. همچنین برای اطلاع بیشتر به درس اول همین جزوه مسأله4 مراجعه شود.  

[7]. برگرفته از مسأله 999 توضیح المسائل مراجع ، اثر بنی هاشمی خمینی ، مطابق با نظر تمامی مراجع عظام تقلید.

[8]. نیشابوری  غلامرضا ، استفتائات قرآنی صفحه94 مطابق با فتوای حضرات آیات مکارم شیرازی ، فاضل لنکرانی و تبریزی.

[9]. معصومی ، سید مسعود ، احکام روابط زن و مرد صفحه157 و 158 مسأله 183 (با اندکی تغییر) مصابق با فتوای حضرات آیات امام خمینی ، فاضل ، مکارم ، سیستانی و بهجت.

[10]. همان صفحه 158 مسأله 184 مصابق با فتوای حضرات آیات امام خمینی ، فاضل ، مکارم ، سیستانی و بهجت.

[11]. همان صفحه159 و 160 مسأله 186 مصابق با فتوای حضرات آیات امام خمینی ، مقام معظم رهبری ، فاضل ، مکارم ، سیستانی و بهجت. 

[12]. همان صفحه161مسأله 191 مصابق با فتوای حضرات آیات امام خمینی ، مقام معظم رهبری ، فاضل و سیستانی. مطابق نظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی قرآن خواندن خانمها در مقابل نامحرم اگر با صوت باشد اشکال دارد. حضرت آیت الله العظمی بهجت : اگر موجب فساد است مجاز نیست بلکه غالباً خواندن زن در حضور مرد و استماع آن موجب فساد است پس جایز نیست.   

[13]. با استفاده از سؤال189صفحه160از کتاب احکام روابط زن و مرد مطابق با نظر حضرات آیات مقام معظم رهبری، بهجت و فاضل لنکرانی.   

[14]. با استفاده از سؤال 188صفحه 160از کتاب احکام روابط زن و مرد مطابق با نظر حضرات آیات بهجت و فاضل لنکرانی. نظر مقام معظم رهبری : همخوانی زنان و همچنین شنیدن آن در صورتی که به قصد لذت و ریبه نباشد مانعی ندارد. مطابق نظر حضرت آیت الله العظمی سیستانی چنانچه خوف واقع شدن در حرام باشد یا نوعاً محرک باشد جایز نیست.  


      

درس هفتم : قواعد روخوانی و تجوید در نماز

کلام نور

پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می فرمایند:

هیچ جمعی در یکی از خانه‌های خدا جمع نمی‌شوند و به تلاوت و مذاکره آیات کتاب خدا نمی‌پردازند مگر آنکه (از جانب خدا) آرامش بر آنها نازل شده و رحمت خدا آنها را فرا گرفته و فرشته‌ها آنها را احاطه می‌نمایند.

کنز العمّال حدیث 2320   

 

*مقدمه

قرآن زیباترین و حکیمانه ترین سخن است و همانگونه که زیباترین و ارزشمندترین گوهرهای خلقت همواره در قالبی زیبا و چشم نواز نگهداری و ارائه می گردند ، شایسته است تلاوت آیات قرآن کریم نیز به بهترین نحو و در زیباترین قالب باشد. از طرف دیگر قرآن کریم به زبان عربی نازل شده و برای تلاوت زیبا و دلنواز آن باید با قواعد زبان عربی آشنا شد چرا که آشنایی با قواعد زبان عربی و قواعد تجوید زمینه مناسبی را برای تلاوت زیباتر قرآن کریم فراهم می آورد. آشنایی با این اصول و کوشش برای آموختن لحن عربی و ارائه تلاوتی موزون ، موجب ایجاد جذابیت برای شنوندگان و انگیزه بیشتر برای تلاوت قرآن کریم خواهد شد.

امام صادق (علیه السلام) درباره جد بزرگوارشان حضرت امام سجاد (علیه السلام) می فرمایند: علی بن الحسین (علیه السلام) در میان مردم زیباترین صدا را هنگام تلاوت قرآن داشتند بگونه ایکه سقّاها (که برای بردن آب) از کنار منزل ایشان عبور می کردند ، می ایستادند و به تلاوت ایشان گوش می سپردند و به نقل از امام هادی (علیه السلام) گاهی افراد از صوت زیبای ایشان بی هوش می شدند[1].

در این درس به ادامه احکام مربوط به قرائت قرآن کریم در نماز و برخی از احکام تجوید از دیدگاه فقهای عظام می پردازیم.

 

احکام

1. احتیاط واجب آنست که قرائت قرآن در نماز در قالب یکی از قراءات هفتگانه باشد و از سایر قراءات پرهیز گردد[2].

2. در نماز می توان « مَالِکِ یَوْمِ الدِّینِ » را « مَلِکِ یَوْمِ الدِّینِ » تلاوت کرد هر چند حالت اول رجحان دارد و نیز می توان « صِرَاطَ » را با «سین» تلاوت کرد که هر چند رجحان با «صاد» است و نیز « کُفُوًا أَحَدٌ » را می توان به چهار حالت ؛ ضمه دادن به فاء و یا سکون آن و هر یک از دو حالت یاد شده را می توان با «همزه» و یا «واو» (کُفُوًا ، کُفُؤًا) قرائت نمود هر چند که رجحان با حالت «کُفُوًا» است[3].

3. ملاک در صحت قرائت ؛ ادای حروف از مخارج آن ، و ادای صحیح اعراب و سکون کلمات بگونه ایست که عرب زبانها در هنگام ادای یک حرف مثلاً «غ» حرف «غ» را بشنوند و نه حرف دیگری را[4].

4. شایسته است که فرد در هنگام نماز کلمات را بصورت واضح بیان کند و از قرائتی که موجب ایجاد کلمات دیگر به ویژه کلمات بی معنی می شود بپرهیزد. مثلاً «الحمد لله» را بگونه ای تلاوت نکند که کلمه «دلل» ایجاد شده و یا ایجاد کلمه «هرب» از قرائت «لله رب» و همینطور در سایر کلمات[5].

5. رعایت آنچه که علمای تجوید برای ادای حروف بیان کرده اند (مانند قرار دادن زبان در حالتها و زوایای خاص با دندانها)‌ فی نفسه لازم نیست بلکه ملاک آنستکه در عرف عرب تلفظ حرف صدق نماید[6].

توضیح:ولی باید توجه داشت که آنچه علمای تجوید ذکر فرموده اند در غالب موارد طریقه صحیح و انحصاری ادای حرف است.

6. رعایت آنچه علمای تجوید از احکام تجوید بیان نموده اند و موجب بهتر شدن تلاوت می شود مانند: اماله ، اشباع ، تفخیم ، ترقیق و مانند آن و حتی ادغام (غیر از مواردی که خواهد آمد) لازم نیست هر چند که رعایت این امور نیکو و شایسته است[7].

7. هرگاه در یک کلمه دو حرف مماثل ]یعنی دو حرف هم جنس و همانند[ در کنار هم قرار گیرد واجب است که حرف اول را ساکن و در حرف دوم ادغام نماید (مانند ردَّ که در اصل رَدَدَ و مدَّ که در اصل مَدَدَ بوده است)[8].

8. ادغام دو حرف متماثل اگر در دو کلمه واقع شده باشند و حرف اول ساکن و دومی متحرک باشد مانند«اِذْهَبْ بِکِتابِی» و «یُدْرِکْکُمْ» بنابر احتیاط مستحب لازم است[9].

9. ادغام کردن لامِ الف و لام ]ال[ در چهارده حرف (که به «حروف شمسی» معروف هستند) واجب است. بنابراین کلماتی که با این حروف آغاز می شوند هنگامی دارای الف و لام باشند ،  باید لام، در حرف بعدی ادغام شود. حروف شمسی عبارتند از «تاء» ، «ثاء» ، «دال» ، «ذال» ، «راء» «زاء» ، «سین» ، «شین» ، «صاد» ، «ضاد» ، «طاء» ، «ظاء» ، «لام» ، «نون» اما در مورد سایر حروف که «حروف قمری» نام دارند ، لام ادغام نشده بلکه باید اظهار شود[10].

10. تنوین یا نون ساکن هرگاه به یکی از شش (حرف یرملون) برسد احتیاط مستحب در غیر «لام و راء» ادغام با غنّه و در «راء و لام» ادغام بدون غنّه است[11].

11. رعایت ادغام کبیر لازم نیست و آن عبارتست از اینکه حرف متحرک را ساکن نموده و در حرف متماثل خود که در کلمه دیگر است ادغام کنند ، مثلاً در «یعلم ما بین ایدیهم» میم اول را پس از ساکن نمودن در میم «ما بین» ادغام کنند و یا اینکه حرفی را پس از ساکن نمودن و تبدیل به حرف متقارب ، در آن حرفِ متقارب ادغام کنند هر چند که دو حرف در یک کلمه باشند. مثلاً در «یَرْزُقْکُم» «قاف» را در «کاف» ادغام کنند بلکه احتیاط آنست که ادام کبیر را خصوصاً در متقارب ترک کنند. حتی رعایت بعضی از اقسام ادغام صغیر نیز لازم نیست ، مثل ادغام حرفی که در اصل ساکن است در حرف متقارب خودش مثل این که در «مِنْ رَبِّکَ» «نون» را در «راء» ادغام کنند[12].

12. هنگامی که بی اختیار بین حروف یک کلمه فاصله بیفتد بگونه ای که عرفاً کلمه تغییر کند و دیگر کلمه ای که قصد قرائت آنرا دارد صدق نکند ، باید کلمه را مجدّداً بگوید و اگر عمداً این کار را انجام دهد نماز باطل می شود[13].

توضیح:مثلاً اگر فرد هنگام تلاوت کلمه نستعین پس از گفتن حروف نون و سین و تاء نفسش به  اتمام برسد و پس از کمی مکث عین و یاء و نون را بگوید باید کلمه نستعین را دوباره بگوید.

13. اگر نَفَس فرد در هنگام قرائت عبارتی مانند صراط المستقیم بعد از قرائت صراط و الف و لام المستقیم تمام شود آیا لازم است هنگام ادامه قرائت ، الف و لامِ المستقیم را دوباره بگوید؟ احتیاط در اول است (اعاده مستقیم با الف و لام) و احتیاط بیشتر آنستکه صراط را هم اعاده کند. همینطور اگر کلمه ای که الف و لام دارد را غلط بخواند مثلاً المستقیم را غلط بخواند ، هنگام اعاده احتیاط آنستکه الف  و لام را اعاده کند. همینطور در مورد «مضاف الیه» اگر چنین حالتی بوجود آید ، احتیاط در اعاده «مضاف» در کنار «مضاف الیه» است مثلاً اگر کلمه «المغضوب» غلط ادا شود احتیاط آنست که «غیر» را نیز اعاده کند[14].

14. احتیاط مستحب آنستکه در نماز وقف به حرکت و وصل به سکون ننماید و معنی وقف به حرکت آنستکه اعراب آخر کلمه را بگوید ولی بین آخر کلمه و کلمه بعد توقف کرده و فاصله بیندازد و معنی وصل به سکون آنستکه اعراب آخر کلمه را نگوید و آن را به کلمه بعد بدون فاصله زمانی بچسباند[15].

15. در قرائت ، رعایت مد لازم (آنجا که حرف مدّ و سبب مدّ در یک کلمه جمع شده اند) واجب است.

توضیح: بنابراین در کلماتی مانند والضالین در سوره حمد ، ملائکه در سوره قدر و نیز جاء در سوره نصر و ... کشیدن الف مدی واجب است[16].

16. حداقل مقدار مد ، کشیدن به اندازه دو الف تا چهار الف می باشد. کشیدن حرف مد بیش از این مقدار نیز اشکالی ندارد مگر اینکه عرفاً کلمه تغییر کرده و دیگر آن کلمه منظور صدق نشود[17].

 

نمودار چکیده مطالب

استفتائات ویژه

پرسش از مراجع عظام تقلید:

برخی از نمازگزاران ، حرکت فتحه قبل از حرف ساکن را ... بیش از مقدار یک حرکت (و متعارف عرب زبانان)

می کشند، در حالی که زبان شناسان عرب می گویند ؛ حرکت فتحه با الف مدی (صدای کشیده «آ») در زبان عربی هیچ تفاوتی ندارد ، مگر در مقدار کشش صدا. به عبارت دیگر ، اگر حرکت «فتحه» را مقدار بیشتری بکشیم ، تبدیل به «الف مدی» می شود. لطفاً نظر مبارک را در این مورد بفرمایید.

 

پاسخ مقام معظم رهبری: اگر طوری کلمات را ادا کنند که عرف عرب آن را صحیح بداند کفایت می کند.

پاسخ آیت الله العظمی بهجت: با صدق آن کلمه مخصوصه بر آن مانعی ندارد.

پاسخ آیت الله العظمی تبریزی: اگر فتحه را به مقداری بکشند که حرف (الف) تولید شود جایز نیست ، و دقتی که علمای تجوید گفته اند رعایت آن لازم نیست.

پاسخ آیت الله العظمی سیستانی: اگر در عرف اهل لغت ، الف شنیده شود صحیح نیست.

پاسخ آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: اگر طوری تلفظ شود که در عرف عرب غلط محسوب نشود اشکال ندارد.

پاسخ آیت الله العظمی فاضل لنکرانی: اگر به نحوی بخوانند که نزد اهل زبان غلط شمرده شود ، اشکال دارد ولی اگر به صورتی باشد که نزد اهل زبان درست است ، ولو طبق قواعدی که علمای تجوید می گویند نباشد ،‌صحیح است مضافاً بر این که قرائت ، رکن نیست و لذا اگر به اعتقاد صحت یا با جهل به مسئله یا از روی فراموشی غلط هم خوانده شود ، نماز صحیح است.

پاسخ آیت الله العظمی مکارم شیرازی: در صورتی که صدقِ عربی صحیح کند اشکالی ندارد هرچند موافق قواعد تجوید نباشد.

کتاب آموزش صحیح و زیبا خواندن نماز صفحه64

 

پرسشهای درس

1. رعایت ادغام حروف متماثل در یک کلمه چه حکمی دارد؟

2. اگر بی اختیار بین حروف یک کلمه فاصله بیفتد وظیفه نمازگزار چیست؟

3. ادغام تنوین یا نون ساکن در حروف یرملون چه حکمی دارد؟

4. ملاک در تلفظ صحیح حروف و عدم آن چیست؟

5. در هنگام نماز اگر کسی سوره قدر را بخواند چند مدّ واجب را باید رعایت کند؟

 

بیشتر بدانیم

برای آموزش قرائت صحیح نماز و آیات قرآن کریم به مخاطبان علاوه بر آشنایی با قواعد روخوانی و تجوید و آموزش احکام مربوطه ، آسیب شناسی قرائتِ نماز و آشنایی با چالشها و اشکالاتی که عموم مردم به آن مبتلا هستند نیز ضروری است.

 مربیان گرامی قرآن کریم می توانند با مراجعه به کتاب «آموزش صحیح و زیبا خواندن نماز» اثر استاد ابوالفضل علّامی و نیز لوح فشرده «آموزش نماز» اثر استاد سید محسن موسوی بلده و لوح فشرده «آموزش قرائت صحیح نماز» اثر استاد سید مهدی سیف با این آسیب ها آشنا شوند.

 

پی نوشت


[1].خوشنویس جعفر ، قرآن در احادیث اسلامی ، صفحه 68.

[2]. مطابق نظر حضرت امام خمینی ، تحریر الوسیله جلد اول صفحه 152 مسأله 14 .  

[3].همان

[4].همان ، صفحه 151 مسأله 13 و مطابق با نظر آیت الله العظمی بهجت در وسیله النجاه جلد اول صفحه 204 مسأله 13 .

[5]. مطابق نظر حضرت امام خمینی در عروه الوثقی جلد اول صفحه 503 مسأله 55 .

[6]. مطابق نظر حضرت امام خمینی در عروه الوثقی جلد اول صفحه 501 مسأله 41 .

[7].مطابق نظر حضرت امام خمینی ، اراکی ، خویی و گلپایگانی . عروه الوثقی جلد1 صفحه503 مسأله 53.  

[8].مطابق نظر حضرت امام خمینی ، برگرفته از عروه الوثقی جلد1 صفحه502 مسأله 49 و نیز مطابق فتوای حضرت آیت الله العظمی تبریزی المسائل المنتخبه مسأله 279.  

[9]. مطابق نظر حضرت امام خمینی ، برگرفته از عروه الوثقی جلد1 صفحه503 مسأله 48.    

[10]. مطابق نظر حضرت امام خمینی ، برگرفته از عروه الوثقی جلد1 صفحه503 مسأله 51.      

[11]. مطابق نظر حضرت امام خمینی ، برگرفته از عروه الوثقی جلد1 صفحه502 مسأله 49،مطابق نظر آیت الله العظمی بهجت:ادغام یرملون لازم است وسیله النجاه جلد1 صفحه204 مسأله13،مطابق نظر آیت الله العظمی سیستانی و تبریزی : ادغام یرملون بنابر احتیاط واجب لازم است المسائل المنتخبه مسأله278.

[12]. مطابق نظر حضرت امام خمینی ، برگرفته از عروه الوثقی جلد1 صفحه151 مسأله 13،مطابق نظر آیت الله العظمی بهجت وسیله النجاه جلد1 صفحه204 مسأله13

[13]. مطابق نظر حضرت امام خمینی ، برگرفته از عروه الوثقی جلد1 صفحه501 مسأله 45.     

.[14] مطابق نظر حضرت امام خمینی ، گلپایگانی ، خویی و اراکی (رحمه الله علیهم) برگرفته از عروه الوثقی جلد1 صفحه502 مسأله 48.

[15]. مطابق نظر حضرات آیات امام خمینی ، سییستانی ، شبیری زنجانی ، تبریزی ، مطابق نظر حضرات آیات بهجت ، صافی گلپایگانی ، بنابر احتیاط واجب ....(تا آخر مسأله) ، مطابق نظر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی وقف به حرکت بنابر احتیاط واجب نباید شود ولی وصل به سکون اشکال ندارد هر چند ترک آن بهتر است. بنی هاشمی خمینی ، رساله مراجع جلد اول صفحه 523 و 524 مسأله 1004 .

[16].مطابق با فتوای حضرات آیات عظام صافی گلپایگانی ، بهجت .

مطابق با نظر حضرت آیت الله العظمی تبریزی بنابر احتیاط واجب لازم است رعایت کند ...

مطابق با نظر حضرت امام و آیت الله العظمی شبیری زنجانی بنابر احتیاط مستحب لازم است رعایت کند البته حضرت آیت الله العظمی شبیری در و لا الضالین رعایت مد را لازم می دانند. برگرفته از مسأله 1003 توضیح المسائل مراجع جلد اول صفحه 522 . 

[17]. مطابق نظر حضرت امام خمینی در عروه الوثقی جلد اول صفحه 501 مسأله 43 . 


      

درس ششم : احکام قرائت سوره‌های قرآن در نماز

کلام نور

إِنَّنِی أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِی وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِکْرِی

همانا منم خدای یکتا که هیچ خدایی جز من نیست ، پس مرا عبادت کن و نماز را برای یاد کردن من بر پا دار.

 سوره مبارکه طه آیه 14

 

*مقدمه

تلاوت قرآن عملی بسیار پسندیده و مورد تأکید اولیاء دین است و هر فرد بسته به معرفت و شناخت خود از این کتاب حیات بخش ، با برنامه ریزی و اختصاص زمان مناسب به تلاوت آیات آن می پردازد ولی در هر صورت قرائت قرآن ، بخشی از چارچوب نماز را تشکیل می دهد. بعبارت دیگر ، هر فرد معتقد و دین باور در کنار برنامه روزانه خود برای تلاوت آیات قرآن کریم که به دلخواه خود تنظیم و اجرا می نماید ، هر روز ملزم است حداقل یکصد آیه از قرآن کریم را در نماز تلاوت کند[1] و این خود باعث توجه بیشتر مسلمانان به قرآن کریم می شود. امام رضا (علیه السّلام) در حدیثی می فرمایند: «مردم به قرائت (قرآن) در نماز امر شده اند تا مبادا قرآن مهجور و ضایع گردد و از (بی توجهی) محفوظ گردیده و مد نظر قرار گیرد و از بین نرفته و از خاطره ها محو نشود و بخاطر این (نماز) با سوره حمد و نه سُوَر دیگر آغاز می گردد چرا که هر آنچه از خوبی و حکمت در قرآن و هر کلام دیگری جمع شده باشد ، به اندازه (محتوای) سوره حمد نمی شود ...»[2] هر چند خواندن قرآن، فی نفسه، عملی مستحب است، اما فراگیری قرائتِ صحیح سوره هایی که باید در نماز خوانده شود بر هر مسلمانی واجب است.

از این رو در این درس به گوشه ای از احکام قرائت در نماز اشاره خواهیم کرد. لازم به ذکر است از آنجایی که تمام اذکار نماز باید به صورت صحیح خوانده شود، خوانند? گرامی نباید تصور کند، خواندن صحیح حمد و سوره برای بجای آوردن یک نماز صحیح کافی است ، بلکه لازم است با مراجعه به کتابهای احکام و استفاده از تجربیات مربیان و اساتید محترم قرآن کریم، قرائت صحیح اذکار مختلف نماز مانند رکوع، سجده، تشهد و ... را فرا گرفت.

 

*احکام

1) در رکعت اوّل و دوّم نمازهای واجب یومیه، انسان باید اوّل سوره حمد و بعد از آن یک سور? کامل را بخواند.[3]

2) در نمازهای مستحبی خواندن سوره لازم نیست ، هر چند آن نماز بخاطر نذر کردن واجب شده باشد ولی در نمازهای مستحبی خاص ، که در روایات خواندن سوره مخصوصی در آن سفارش شده است (مانند نماز وحشت) اگر بخواهد به دستور آن نماز رفتار کرده باشد باید همان سوره را بخواند.[4] 

3) اگر وقت نماز تنگ باشد یا انسان ناچار باشد که سوره را نخواند مثلاً بترسد که اگر سوره را بخواند دچار صدمه مالی و یا جانی شود، نباید سوره را بخواند و اگر در کاری عجله داشته باشد می‌تواند سوره را نخواند.[5]

4) اگر سوره را عمداً قبل از حمد بخواند نماز باطل است و اگر اشتباهاً سوره را قبل از حمد بخواند در بین آن یادش بیاید باید سوره را رها کند و بعد از خواندن حمد، سوره را از اوّل بخواند.[6]

5) اگر حمد و سوره یا یکی از آنها را فراموش کند و بعد از رسیدن به رکوع بفهمد نماز صحیح است.[7]

6) اگر پیش از آنکه برای رکوع خم شود بفهمد که حمد و سوره را نخوانده باید بخواند و اگر بفهمد سوره را نخوانده فقط باید سوره را بخواند ولی اگر بفهمد حمد تنها را نخوانده باید اول حمد و بعد آز آن دوباره سوره را بخواند و نیز اگر خم شود و پیش از آن به رکوع برسد ، بفهمد حمد و سوره ، یا تنها سوره را نخوانده باید بایستد و به همین دستور عمل کند.[8]

7) دو سور? «ضحی» و «انشراح» و همچنین دو سور? «فیل» و «قریش» در نماز یک سوره حساب می‌شود.[9]

8) اگر نمازگزار در نماز واجب یکی از چهار سوره ای را که سجده واجب دارد از روی عمد بخواند نمازش باطل می شود.[10]

9) در نمازهای مستحبی می توان بخشی از یک سوره و یا دو یا چند سوره را قرائت نمود.[11]

10) اگر در نماز غیر از سوره «توحید» و «کافرون» سوره دیگری بخواند تا به نصف نرسیده می تواند رها کند و سوره دیگری بخواند.[12]

11) اگر بعد از حمد مشغول خواندن سوره «توحید» و یا «کافرون» شود نمی تواند آنرا رها کرده و سوره دیگری بخواند.[13]

12) اگر مقداری از سوره را فراموش کند یا از روی ناچاری مثلاً بخاطر تنگی وقت یا دلیل دیگر نشود سوره را اتمام کند می تواند سوره را رها کند و سوره دیگری بخواند ، هر چند که از نصف سوره گذشته باشد و یا اینکه مشغول خواندن سوره «توحید» و یا «کافرون» باشد.[14]

13) بر مردان واجب است تمامی کلمات حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشاء (حتی حروف آخر کلمات) را با صدای بلند بخواند و بر مرد و زن واجب است حمد و سوره نماز ظهر و عصر را آهسته بخواند.[15]

14) بانوان می توانند حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشاء را بلند یا آهسته بخوانند ولی اگر نامحرم صدایشان را بشنود بنابر احتیاط واجب باید حمد و سوره را آهسته بخوانند.[16]

15) اگر در جائیکه باید نماز را بلند بخواند عمداً آهسته بخواند و یا در جائیکه باید آهسته بخواند عمداً بلند بخواند نماز باطل است.[17]

16) اگر از روی فراموشی یا ندانستن مسأله در جائیکه باید نماز را بلند بخواند آهسته بخواند و یا به عکس ، نمازش صحیح است. اگر بین قرائت حمد و سوره بفهمد اشتباه کرده لازم نیست مقداری را که خوانده دوباره بخواند.[18]

17) معیار در تحقق قرائت قرآنی و سایر اذکار نماز و صحت آن اینستکه ، آنها را طوری بگوید که اگر مانع خارجی مانند سرو صدا و همهمه نباشد صدای خودش را بشنود.[19]

 

اشاره

الف) معیار در تحقق جهر (صدای بلند) یا اخفات (صدای آهسته) که در مسائل بالا ذکر شده ، ظاهر شدن جوهره صدا و عدم آن می باشد.[20]

ب) واجب است پس از اتمام سوره حمد و قبل از شروع به خواندن بسم الله الرحمن الرحیم ، سوره مد نظر را مشخص نماید (چرا که بسم الله در هر سوره مختص به همان سوره است) و اگر پس از گفتن بسم الله برای شروع کردن یک سوره از خواندن آن سوره منصرف شد باید بسم الله را به نیت سوره دیگر تکرار نماید.[21]

 

نمودار چکیده مطالب

 

استفتائات ویژه

آیا در نماز واجب است بعد از حمد یک سوره کامل خوانده شود؟ یا تلاوت مقداری از قرآن کریم کافیست؟ در فرض اول آیا بعد از قرائت سوره جایز است آیات قرآنی خوانده شود؟

 پاسخ مقام معظم رهبری (دام ظله العالی): در نمازهای واجب یومیه قرائت آیاتی از قرآن کریم]یعنی بخشی[ از سوره کامل مُجْزی

]و کافی[ نیست ولکن قرائت بعض آیات پس از قرائت]حمد و یک [سوره کامل به عنوان قرآن اشکال ندارد.

استفتائات مقام معظم رهبری ج اول سؤال 483

 

پرسشهای درس

1ـ در چه مواردی برای نمازگزارنخواندن سوره پس ازحمداشکالی ندارد؟ مثالی بزنید.

2ـ در مورد قرائت سوره توحید و کافرون در نماز چه حکمِ اختصاصی وجود دارد آنرا بنویسید.

3ـ اگر کسی بخاطر فراموشی در نماز صبح تمام یا بخشی از حمد و سوره را با صدای آهسته بخواند نمازش چه حکمی دارد؟

4ـ ملاک در آهسته یا بلند خواندن نماز چیست؟

 

بیشتر بدانیم

برخی از مستحبات قرائت عبارتند از :

1. در رکعت اول پیش از قرائت سوره حمد با صدای آهسته استعاذه نماید.

2. در دو رکعت اول نماز ظهر و عصر بسم الله الرحمن الرحیم را با صدای بلند بگوید.

3. ترتیل و شمرده ادا کردن کلمات

4. وقف در انتهای آیات

5. توجه به معانی آیات قرآن کریم

6. خواندن سوره هایی که در روایات اهل بیت خواندن آنها در نمازهای واجب سفارش شده است (برای آشنایی با این سوره ها به کتاب عروه الوثقی ج1 ص508 باب مستحبات قرائت مراجعه فرمایید)

7. گفتن الحمد لله رب العالمین پس از اتمام حمد در نماز فرادی و جماعت بوسیله مأموم

8. در تمام نمازها در رکعت اول سوره قدر و در رکعت دوم سوره توحید را بخواند

 

  برخی از مکروهات قرائت عبارتند از :

1. نخواندن سوره توحید در نمازهای پنجگانه

2. خواندن یک سوره مشخص در هر دو رکعت (البته سوره توحید از این قاعده مستثنی است و می توان آنرا در  تمامی نمازها تکرار کرد)

3. خواندن سوره توحید با یک نفس

 برگرفته از کتاب عروه الوثقی ج1 ص507 تا 510  فصل قرائت

 

 

پی نوشت


[1]] . هر مسلمان در هر یک از پنج وعده نماز لازم سوره حمد را همراه با یکی از سوره های قرآن را در دو رکعت ابتدایی ، تلاوت کند و از آنجایی که سوره حمد 7 آیه و کوتاهترین سوره های قرآن 3 آیه دارند ، در هر رکعت ده آیه و در هر وعده حداقل بیست آیه باید تلاوت شود.

[2] . العاملی ، محمد بن الحسن ، وسائل الشیعه ، جلد 2 صفحه 733 حدیث 3

[3] . بنی‌هاشمی خمینی سید محمد حسن ، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص 513 مسأله 978 مطابق با فتوای حضرات آیات امام خمینی ، ، فاضل ،‌ صافی گلپایگانیو طبق نظر حضرات آیات بهجت ، تبریزی و ‌سیستانی بنابر احتیاط واجب یک سوره کامل را بخواند.

[4] . همان ، صفحه 516 مسأله 986 مطابق با فتوای حضرات آیات امام خمینی ، تبریزی ،‌سیستانی ، فاضل ،‌ مکارم شیرازی ، شبیری زنجانی.

[5] . همان، ص514 مسأله 979 مطابق با نظر حضرات آیات امام خمینی ، بهجت ، فاضل ، سیستانی ، مکارم و تبریزی.

[6] . بنی‌هاشمی خمینی سید محمد حسن ، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص 514 مسأله 980. مطابق با نظر حضرات آیات امام خمینی ، بهجت ، فاضل ، سیستانی ، مکارم و تبریزی (طبق نظر آیت الله العظمی شبیری زنجانی و بعد از حمد مستحب است سوره را دوباره بخواند)

[7] . همان، ص514 مسأله 981 مطابق با نظر حضرات آیات امام خمینی ، فاضل ، سیستانی ، مکارم ، تبریزی و شبیری زنجانی و طبق نظر حضرت آیت الله العظمی بهجت باید دو سجده سهو بخاطر فراموش کردن قرائت بجا آورد.

[8] . همان ، ص 514 مسأله 982 مطابق با فتوای حضرات آیات امام خمینی ، تبریزی ،‌سیستانی ، فاضل ،‌ مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی حضرت آیت الله العظمی بهجت در این مسأله فتوای خاصی دارند که مقلدان ایشان به رساله توضیح المسائل ایشان مراجعه نمایند.

[9] . همان، ص513 مسأله 978 و عروه الوثقی  *مطابق فتوای آیات عظام: امام خمینی ، بهجت، تبریزی، صافی گلپایگانی، طبق فتوای حضرت آیت الله العظمی سیستانی (بنابراحتیاط واجب) حکم یک سوره را دارند.

[10] . همان ، ص 515 مسأله 983 مطابق با نظر حضرات آیات امام خمینی ، فاضل ، صافی گلپایگانی و طبق فتوای حضرات آیات بهجت و تبریزی بنابراحتیاط واجب باطل می شود. سایر مراجع درباره بطلان نماز ، در این حالت فتاوی مختلفی دارند. همچنین مراجع عظام تقلید فوق الذکر غالباً در مورد فردی که سهواً سوره سجده دار (عزائم) را در نماز تلاوت می کند می فرمایند چنانچه به نصف سوره نرسیده باید آنرا رها کند. در مورد فردی که سهواً نیمی از سوره سجده دار را تلاوت کند اتفاق نظر ندارند.

[11] . مطابق با فتوای حضرت امام خمینی ، عروه الوثقی جلد 1 صفحه 495 مسأله 5 و 11

[12] . بنی هاشمی خمینی سید محمد حسن ، توضیح المسائل مراجع ج1 ص 517 مسأله 990 مطابق با فتوای حضرات آیات امام خمینی ، فاضل ، مکارم ، تبریزی ، بهجت و سیستانی.

[13] . همان ، مسأله 988 مطابق با فتوای حضرات آیات امام خمینی ، فاضل ، مکارم ، تبریزی ، بهجت ، سیستانی و شبیری زنجانی.

[14] . همان ، ص518 مسأله 991  مطابق با فتوای حضرات آیات امام خمینی ، فاضل ، مکارم ، تبریزی ، بهجت ، صافی گلپایگانی و شبیری زنجانی. مطابق با نظر حضرت آیت الله العظمی سیستانی در صورتیکه بخشی از سوره را فراموش کند می تواند به همان مقدار که خوانده اکتفا کند و مطابق با نظر حضرت آیت الله العظمی بهجت در صورتیکه بخاطر فراموشی یا مشکل دیگر به هیچ وجه نتواند سوره را کامل کند احتیاط مستحب است در صورت امکان در غیر از روز جمعه به سوره توحید و کافرون و در روز جمعه به سوره جمعه و منافقون عدول نماید.

[15] . همان ، مسأله 992 و 993 مطابق با فتوای تمامی مراجع عظام ، مطابق با فتوای حضرت آیت الله العظمی سیستانی بنابر احتیاط واجب بر مردان واجب است ... و بنابر احتیاط واجب بر زن و مرد واجب است ...

[16] . همان ، مسأله 994 مطابق با فتوای حضرات آیات امام خمینی ، تبریزی ، فاضل ، صافی گلپایگانی و مطابق با فتوای آیات عظام شبیری زنجانی و مکارم شیرازی بنابر احتیاط مستحب ، مطابق با نظر آیت الله العظمی بهجت در مواردی که شنیده شدن صدای او توسط نامحرم موجب حرام شود مثلاً ترس از فتنه و لذت بردن ، بنابر اظهر باید آهسته بخواند. آیت الله العظمی سیستانی مانند فتوای آیت الله العظمی بهجت ... بنابر احتیاط واجب آهسته بخوانند. (فتوای آیت الله العظمی سیستانی از مسائل المنتخبه مسأله 280 نقل شده است) 

[17] . همان ، صفحه 519 مسأله 995 مطابق با فتوای تمامی مراجع عظام تقلید . مطابق با فتوای آیت الله العظمی سیستانی بنابر احتیاط نمازش باطل است

[18] . همان ، مطابق با نظر حضرات آیات عظام امام خمینی ، فاضل ، تبریزی ، سیستانی ، صافی گلپایگانی و شبیری زنجانی . طبق نظر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در صورتیکه در یاد گرفتن مسأله کوتاهی کرده باشد بنابر احتیاط واجب باید نماز را اعاده کند.

[19] . همان ، صفحه505 مسأله 952 مطابق با فتوای تمامی مراجع عظام تقلید.

[20] . یزدی سید محمد کاظم ، عروه الوثقی جلد اول صفحه 498 مسأله 26

[21] . مطابق با فتوای امام خمینی در عروه الوثقی جلد اول صفحه 495 مسأله 11 و فتوای آیت الله العظمی بهجت در وسیله النجاه جلد اول صفحه 202 مسأله 7 . حضرت آیت الله العظمی سیستانی بنابر احتیاط مستحب قبل از بسم الله سوره را تعیین نماید ، مسائل المنتخبه صفحه 122 مسأله 274.


      

<      1   2   3   4   5   >>   >