سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهداشت محیط
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
تدبیر در قرآن
آیه قرآن
ابر برچسب ها
آمار و اطلاعات

بازدید امروز :43
بازدید دیروز :2
کل بازدید :79408
تعداد کل یاد داشت ها : 122
آخرین بازدید : 103/2/30    ساعت : 3:37 ع
امکانات دیگر




اوقات شرعی

درس پنجم : مقدمات قرائت (نیت و یادگیری)

کلام نور

امام صادق (علیه السلام) می فرمایند:

بر شما باد به قرآن اهمیت داده و آنرا بیاموزید. گروهی از مردم هستند قرآن را فرا می گیرند تا مردم بگویند فلانی قاری قرآن است و گروهی نیز آنرا می آموزند صرفاً برای صوت تا بگویند فلانی خوش صدا هست. در این آموزش خیری نیست. برخی از مردم هم قرآن را می آموزند و شب و روز (به تلاوت و عمل) به آن قیام می کنند و برای آنها اهمیتی ندارد که کسی از آن با خبر باشد یا نباشد.

اصول کافی جلد 4 صفحه 420 حدیث 6

 

*مقدمه

در نظام ارزشی اسلام، نیّت رکن اساسی و زیر بنای اعمال عبادی و در واقع شکل گیری چارچوب عبادت و پذیرفته شدن آن بستگی کامل به قصد و نیّتی دارد که فرد را به سوی انجام عمل فرا می خواند.

   قرائت قرآن کریم نیز که جزو با فضیلت ترین عبادات است، باید همواره با نیّتی که جلب رضای الهی و کسب هدایت از محضر قرآن و سایر اهداف متعالی درآن باشد، همراه گردد. از اینرو ائم? معصومین(ع) که ساکنان اصیل خان? وحی هستند، داشتن نیّت صحیح را شرط بهره برداری از انوار قرآن دانسته و قاریانی را که به قصد خودنمایی و یا با بنگیزه رسیدن به بهر? بی ارزش دنیایی به تلاوت قرآن می پردازند به شدت مذمّت نموده اند.

    در این درس به برخی از احکامِ مربوط به نیّت درقرائت قرآن و پس ازآن به احکامِ یادگیری قرائت صحیح در نماز پرداخته می شود.

الف) نیّت در قرائت:

1) در نماز و سایر عبادات همچون قرائت قرآن (چه در نماز و چه در غیر نماز)، خالص بودن نیّت از ریا، شرط صحت و پذیرفته شدن عمل است، بنابراین اگر آنها را به قصد ریا انجام دهد عمل باطل می‌شود.[1]

توضیح: بطلان قرائت به معنی عدم پذیرشِ آن از سوی خداوند متعال است به همین علّت اگر کسی در قرائت نماز دچار ریا شود نماز او باطل می شود و نیز اگر کسی نذر قرائت قرآن کرده باشد و آن را با نیت ریا انجام دهد، به نذرش وفا نکرده و باید مجدداً با نیتی صحیح آنرا اعاده کند.

2) نیت از ارکان هر عبادت است بنابراین چنانچه در نیت فرد اشکالی وارد شود ، هر چند بصورت سهوی ، عمل باطل می شود. بنابراین اگر کسی در عبادت خود مثلاً در قرائت سوره نماز دچار ریا شود ولی فوراً متوجه شود و از این عمل خود پشیمان شود هم نماز او باطل است.[2] 

3) ریاهایی که مبطل قرائت هستند عبارتند از:[3]

اول: قرائت را تماماً برای غیرخدا انجام دهد.

دوم: قرائت را هم برای خدا و هم برای غیرخدا انجام دهد. به عبارت دیگر انگیزه و محرک انسان برای قرائت هم امتثال فرمان خدا و هم جلب نظر مردم باشد.

سوم: ریا و خودنمایی در اوصاف قرائت، مثلاً تلاوت قرآن با صوت زیبا یا با خشوع و تأنّی برای خود نمایی.

4) ریاهایی که مبطل قرائت نمی‌باشند عبارتند از:

اول: ریا در مقدمات قرائت، مثلاً در رفتن به مسجد برای قرائت، قصد ریا کند.

دوم: ریا در بعضی از اعمال خارج از قرائت، مثل پوشیدن لباس خاص در هنگام قرائت، با قصد ریا.

سوم: در جائیکه عمل را خالصانه برای خدا انجام می دهد ولی در عین حال دوست دارد مردم آن را ببینند و از آن مطلع شوند.

چهارم: ریا بعد از عمل، مانند اینکه قرائت خالص برای خدا باشد ولی بعد از آن برای خوشامد دیگران آن را نقل کند.

توضیح: گرچه ریا بعد از اتمام عبادت خالصانه موجب بطلان آن نمی شود ولی فرد بخاطر انجام ریا ، کار حرامی انجام داده و باید از آن توبه کند.[4]

پنجم: عجب و خودپسندی و خودبینی در هنگام عبادت و به عبارت دیگر بزرگ و بسیار شمردن عمل در مقابل خداوند چنانچه همزمان با انجام عبادت باشد بنابر احتیاط مستحب موجب بطلان عمل شده و چنانچه پس از انجام عبادت این صفت ناپسند برای انسان ایجاد شود عمل گذشته باطل نمی شود.[5]

ب) یادگیری قرائت نماز

یکی از وظایفی که بر عهده هر مسلمان معتقد است آموختن شیوه صحیح خواندن نماز بویژه قرائت صحیح حمد و سوره نماز می باشد و اولین گام در این راه آموزش روخوانی صحیح آیات سوره مبارکه حمد و سوره هایی است که فرد به دلخواه خود پس از قرائت سوره حمد در نماز تلاوت می کند می باشد.[6]

1)     کسیکه حمد و سوره و اذکار دیگر نماز را به خوبی نمی داند و می تواند یاد بگیرد ، چنانچه وقت وسعت داشته باشد ، باید یاد بگیرد و اگر وقت تنگ است بنابر احتیاط واجب در صورتیکه ممکن باشد باید نمازش را به جماعت بخواند.[7]

2)     اگر یکی از کلمات حمد یا سوره را نداند یا عمداً آن را نگوید یا به جای حرفی حرف دیگر بگوید مثلاً بجای (ض) (ظ) بگوید یا اعراب را تغییر بدهد و یا تشدید را نگوید نماز باطل است.[8] 

3)     اگر کسی شیوه صحیح قرائت کلمه ای را نداند مثلاً نداند مغضوب با (ض) است یا با (ظ) باید یاد بگیرد و اگر هر دو حالت را بخواند نمازش باطل است.[9]

4)     اگر انسان کلمه ای را صحیح بداند در نماز همانطور بخواند و بعد بفهمد غلط خوانده لازم نیست دوباره نماز را بخواند و یا اگر وقت گذشته قضا نماید.[10]

5)     امام جماعت علاوه بر شروطی مانند عدالت باید نماز را بصورت صحیح بخواند.[11]

6)      اگر مأموم بداند که امام جماعت برخی از اذکار نماز را بصورت غلط قرائت می نماید نمی تواند به او اقتدا نماید.[12]

 

نمودار چکیده درس

 

استفتائات ویژه

* آیا گرفتن اجرت در برابر تلاوت قرآن جایز است یا نه ؟

پاسخ مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی : اشکالی ندارد.

پاسخ مرحوم آیت الله العظمی تبریزی : اجیر شدن بر قرائت قرآن مانعی ندارد . والله العالم.

پاسخ آیت الله العظمی مکارم شیرازی : اشکالی ندارد.

استفتائات قرآنی ، غلامرضا نیشابوری صفحه 94

 

* اگر کسی قرآن بخواند برای اینکه به دیگران صدای خوب خود را بفهماند ، آیا عمل او ریا و حرام است؟

پاسخ آیت الله العظمی بهجت: اگر از باب ایجاد انگیزه در دیگران نباشد ، ریا می شود.

پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله العظمی بهجت

 

پرسشهای درس

1ـ باطل شدن قرائت به سبب ریا به چه معناست؟

2ـ ریاهایی که باعث باطل شدن قرائت می‌شوند، کدامند؟

3ـ آیا عجب در قرائت موجب بطلان آن می شود؟

4- اگر کسی چندین سال کلمه «احد» را در سوره توحید به اشتباه «اهد» قرائت می نموده و در حال حاضر متوجه آن شده باید نمازهایی را که خوانده اعاده کند؟

 

بیشتر بدانیم

مبحث نیت در عین اهمیت فوق العاده ای که دارد ، دارای ظرفیتها و دقایق بسیار است چه بسیار افرادیکه دچار بیماری خطرناک ریا بوده در حالیکه خود از این موضوع بی اطلاعند و چه بسا مؤمنانی که به دلیل آشنا نبودن با موازین اخلاص و ریا ، دچار وسواس شده و کارهای نیکو را به این تصور که آمیخته با ریا هست ترک می نمایند با مراجعه به کتب اخلاقی از جمله مجلد اول کتاب اخلاق در قرآن تألیف حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی صفحات 266 تا 296 مباحث موانع اخلاص ، آثار اخلاص ، فلسفه تحریم ریا ، طریقه درمان ریا ، آیا نشاط در عبادت منافات با اخلاص دارد؟

و تفاوت ریا و سمعه را مطالعه فرمایید.

 

پی نوشت


[1] . حجت هادی ، قرآن در آئینه احکام،ص43 – برگرفته از کتاب عروه الوثقی . مبحث نیت.

[2] . بنی هاشم خمینی ، سید محمد حسن ، توضیح المسائل مراجع جلد اول صفحه 501 مسأله 942

[3] . برگرفته از کتاب عروة الوثقی، مبحث نیت مسأل? 8 و 9.

[4] . مطابق با فتوای حضرت امام خمینی برگرفته از تحریر الوسیله جلد اول صفحه142 مسأله 2

[5] . عروه الوثقی جلد اول صفحه472 مسأله دهم . مطابق با فتوای حضرات آیات امام خمینی ، خویی ، اراکی ، گلپایگانی.

[6] . بنی هاشمی خمینی ، توضیح المسائل مراجع صفحه 519 مسأله 997 مطابق با فتوای تمامی مراجع عظام تقلید

[7] . همان ، صفحه 520 مسأله998 مطابق با فتوای حضرات عظام امام خمینی ، مکارم ، فاضل ، شبیری زنجانی ، صافی گلپایگانی. سایر مراجع عظام درباره وظیفه کسیکه حمد و سوره و اذکار نماز را نمی داند توضیحات مختلفی ارائه فرموده اند.

[8] . همان ، صفحه 520و521 مسأله 1000 مطابق با فتوای حضرات آیات امام خمینی ، تبریزی ، فاضل ، شبیری زنجانی ، صافی گلپایگانی ، سیستانی ، مطابق فتوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی در صورتی نماز باطل است که تغییر ایجاد شده از نظر لغت عرب غلط باشد. مطابق فتوای آیت الله العظمی بهجت در صورتی نماز باطل است که مطابق با نظر اهل لغت کلمه مورد نظر تلفظ نشده باشد و نیز مطابق یکی از قرائات سبعه نباشد.

[9]. همان ، ج اول، صفحه 521 مسأله 1002 مطابق با فتوای حضرات آیات امام خمینی ، صافی گلپایگانی ، فاضل ، بهجت ، مطابق با فتوای حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی مگر اینکه هر دو حالت در زبان عربی صحیح باشد و یکی را به قصد ذکر بگوید.

[10] . همان ، صفحه 521 مسأله 1001 مطابق با فتوای حضرات آیات امام خمینی ، تبریزی ، سیستانی ، مطابق با فتوای حضرات آیات فاضل ، شبیری زنجانی و مکارم شیرازی بنابر احتیاط مستحب نمازها را دوباره بخواند یا اگر وقت گذشته قضا نماید. مطابق با فتوای حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی باید نماز را دوباره بخواند و اگر وقت گذشته قضا نماید.

[11]. همان صفحه 742 ، مسأله 453 مطابق با فتوای تمامی مراجع عظام تقلید درباره سایر شروط امام جماعت از جمله بلوغ ، مرد بودن و ... به مسأله مورد اشاره مراجعه فرمایید.

[12]. مطابق با فتوای آیات عظام مقام معظم رهبری ، سیستانی ، بهجت ، استفتائات مقام معظم رهبری ج اول سؤال 598 و 599 و پایگاه اطلاع رسانی مراجع فوق الذکر.


      

درس چهارم : سوره‌های عزائم و سجده واجب قرآنی

کلام نور :

تنها کسانی به آیات ما می گروند که چون (آیات قرآن) را به ایشان یادآوری کنند ، به حال سجده می افتند و به ستایش پروردگارشان تسبیح می گویند  و تکبر نمی ورزندôاز بسترهای خواب (برای عبادت شب) پهلو تهی می کنند و پروردگارشان را با خوف و رجا می خوانند و از آنچه روزیشان کرده ایم انفاق  میکنندôپس هیچ کس نمی داند چه چیزی هایی که موجب روشنی چشم است به پاداش آنچه انجام می دانند برایشان نهفته شده است

ترجمه آیات 15(آیه سجده) ، 16 و 17 از سوره مبارکه سجده

 

مقدمه :

سجده حالتی است که نشانگر کمال کرنش و نهایت احترام بنده نسبت به فرمان پروردگار خویش است، قرآن کریم درجای جای آیات از سجد? تمام موجودات در مقابل خداوند متعال پرده برمی دارد؛«آیانمی بینی هرآنکس که در آسمان و زمین است برای خداوند سجده می کند،همچنین خورشید و ماه و ستارگان و کوهها و جنبندگان ولی بسیاری از مردم نیز مستحق عذاب هستند…»[1] و در آیات زیادی نیز از سرپیچی و سجده نکردن ابلیس به مذمت یاد می کند. ازاین رو بندگان مؤمن و خردمند خدا نیز آنگاه که هنگام تلاوت آیات قرآن از اوج محتوای آیات و عظمت این پیام الهی متأثر می شوند، به سجده می افتند.[2]دراین درس به برخی از احکام مربوط به«قرائت سوره های عزائم» و«چگونگی سجد?واجب قرآنی» اشاره می شود.

*توضیح1: از چهار سوره ای که دارای سجد? واجب قرآنی هستند با عنوان«عزائم» یاد می شود. این سوره ها مشتمل بر آیاتی هستند که با خواندن آنها«سجد?واجب قرآنی» را باید بجا آورد. این سوره ها و آیات سجده دار آنها عبارتند از: جزء بیست و یکم سوره مبارک? سجده آیه 15، جزء بیست و چهارم سوره مبارکه فصّلت آیه 37، جزء بیست و هفتم سوره مبارکه نجم آیه 62 (آخرین آیه)، جزء سی ام سوره مبارکه علق آیه 19 (آخرین آیه)، که این سوره ها در روایتی از امام باقر(ع) مشخص شده اند. ایشان پس از اشاره به موارد چهارگانه سجده واجب در خصوص موارد یازده گانه سجده مستحبه  در قرآن می فرمایند: «و برای تو در مورد سایر آیات سجده اختیار است ، اگر خواستی سجده کن و اگر خواستی سجده نکن» و اضافه فرمودند: «همواره علی بن الحسین (ع) علاقه داشتند در همه آیات (سجده مستحبی) سجده نمایند.»[3]

توضیح2: در بعضی از قرآنها در برخی از آیات سجده زیر یا بالای قسمتی از آیه خط کشیده و در پایانِ آی? سجده و یا انتهای آیه بعد  علامتی (             ) گذاشته می شود.باید توجه داشت حکمِ وجوب سجده تنها مربوط به آی? سجده ای می باشد که نام و آیه آنها بیان شد  و آیات دیگر چنین حکمی را ندارند.

1) اگر انسان آی? سجده را بخواند یا گوش دهد بعد از تمام شدن آیه باید فوراً سجده کند و اگر فراموش کرد، هر وقت که یادش آمد باید سجده کند.[4]

2) اگر کسی تلاوت آیه سجده را گوش دهد و خود نیز بخواند ، باید دو سجده انجام دهد.[5]

توضیح: بنابراین در جلسات قرآن که معمولاً یک نفر با صدای بلند تلاوت و دیگران با تلاوت از روی قرآن قاری را همراهی می نمایند ، هنگام تلاوت آیه سجده ، دو بار باید سجده نمود اما اگر بدون اختیار تلاوت دیگری بگوش او برسد ، تکلیف فرد شنونده با توجه به اختلاف فتوایی که در مسأله قبل بیان شد مشخص می شود.

3) در غیر نماز، اگر در حال سجده آیه را بخواند یا گوش دهد باید سر از سجده بردارد و دوباره سجده کند.[6]

4) اگر آیات سجده را از ضبط صوت ، رادیو و تلویزیون بشنود در صورتی که برنامه بصورت زنده و مستقیم پخش نشود ، سجده واجب نیست.[7]

5) برای کسی که بعد از مسّ میّت، غسل نکرده خواندن سوره‌هایی که سجده واجب دارد مانعی ندارد.[8]

6) خواندن یا گوش کردن به تمام آیه سبب وجوب سجده می‌شود بنابراین با خواندن مقداری از آیه سجده، سجده واجب نمی‌شود.[9]

7) در سجد? واجب قرآن نمی‌شود بر چیزهایِ خوراکی و پوشاکی سجده کرد.[10] ولی رعایت شرایطی مانند رو به قبله بودن ، داشتن وضو لازم نیست.

8) در سجد? قرآن، گذاشتن پیشانی به قصد سجده بر زمین، گرچه ذکر نگوید، کافی است.[11]

9) در سجده واجب قرآن باید طوری عمل کند که بگویند سجده کرد.[12] (یعنی نیّت و صورت ظاهری سجده را رعایت نماید.)

10) افرادیکه غسل واجب بر عهده آنهاست چنانچه آیه سجده را تلاوت کرده و یا بشنوند می توانند بدون غسل ، سجده کنند.[13]

11) گفتن ذکر در هنگام سجد? واجب قرآن ، مستحب است و بهتر است بگوید:

«لا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ حَقًّا حَقًّا ، لا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ اِیماناً وَ تَصْدِیقاً ، لا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ عُبُودِیَّةً وَ رِقًّا سَجَدْتُ لَکَ یا رَبِّ تَعَبُّداً وَ رِقًّا لا مُستَنْکِفاً وَ لا مُسْتَکْبِراً ، بَلْ أَنَا عَبْدٌ ذَلِیلٌ ضَعِیفٌ خائِفٌ مُسْتَجِیرٌ»[14]

ترجمه: هیچ معبودی نیست جز خداوند (و این مطلب) حقیقتی کامل است ، هیچ معبودی نیست جز خداوند (و این مطلب) از روی ایمان و تصدیق است ، هیچ معبودی نیست جز خداوند (و این مطلب) از روی عبودیت و بندگی است ، پروردگارا برای تو از روی عبودیت و بندگی سجده می کنم و نه با حالت سرپیچی و نه متکبرانه ، چرا که من بنده ذلیل ، ناتوان ، هراسان و پناهنده تو هستم.

12) خواندن سوره ای که سجده واجب دارد بر جنب حرام است (حتی اگر یک کلمه از این چهار سوره را هم بخواند حرام است)[15]

 

نکته: پس از تلاوت یازده آیه از آیات قرآن کریم سجده نمودن برای قاری و شنونده مستحب است. آن آیات عبارتند از: 1) آیه آخر سوره اعراف.  2) آیه 15 سوره رعد.  3) آیه 48 سوره نحل.  4) آیه 107 سوره اسرا.  5) آیه 58 سوره مریم.  6) آیه 18 سوره حج.  7) آیه 77 سوره حج.  8) آیه 60 سوره فرقان.  9) آیه 25 سوره نمل.  10) آیه 24 سوره صاد.  11) آیه 21 سوره انشقاق.[16]

 

 *قرائت سُوَر عزائم در نماز

1) در نمازهای واجب می توان پس از حمد تمامی سوره های قرآن غیر از سوره های سجده دار یا عزائم را قرائت کرد ولی اگر  یکی از چهار سور? سجده‌دار را عمداً بخواند نماز باطل است.[17]

2) اگر اشتباهاً مشغول خواندنِ سوره‌ای شود که سجده واجب دارد چنانچه پیش از رسیدن به آی? سجده بفهمد باید آن سوره را رها کند و سور? دیگری بخواند و اگر بعد از خواندن آی? سجده بفهمد باید در بین نماز بنابر احتیاط واجب با اشاره سجده کند و به همان سوره که خوانده اکتفا کند.[18]

3) اگر در نماز آی? سجده را بشنود و با اشاره سجده کند نمازش صحیح است.[19]

 

استفتائات ویژه

در صورتی که قاری حاضر نباشد و آیات سجده از رادیو و ضبط شنیده شود تکلیف شرعی چیست؟

مقام معظم رهبری:

شنیدن آیات سجده از نوار (ضبط) موجب سجده نمی گردد و اما در وقت شنیدن آن از رادیو یا بلند گو به صورت مستقیم و زنده بنابر احتیاط سجده واجب است.

اجوبة الاستفتائات مقام معظم رهبری ج1 ص142 سؤال 508

 

 

نمودارچکید? درس

 

پرسشهای درس

1ـ آیه‌های سجد? واجب را نام برده و وظیفه انسان در هنگام شنیدن این آیات را بیان کنید؟

2ـ دستور مرجع شما در مورد وظیفه‌تان هنگام شنیدن آیات سجده از رادیو و تلویزیون به صورت غیرمستقیم چیست؟

3ـ آیا در هنگام سجده واجب قرآن داشتن وضو و روبه قبله بودن لازم است؟

 

بیشتر بدانیم

ü  با مراجعه به تفاسیر شیعه درباره آیات چهارگانه ای که دارای سجده واجب هستند و نیز آیات یازده گانه ای که دارای سجده مستحب هستند پیرامون سجده موجودات در برابر عظمت الهی ، ستایش خداوند از بندگانی که در هنگام شنیدن آیات خدا خضوع و سجده می نمایند و نیز رابطه «سجده» با «قرب الهی» مطالعه بفرمایید.

ü  خوبست که بدانیم بر خلاف مذهب شیعه که سجده واجب را تنها در چهار سوره لازم می دانند مذاهب اهل سنت ، هنگام خواندن برخی از آیات یازده گانه بالا نیز سجده را واجب می دانند برای مطالعه بیشتر در این باره به تفسیر نمونه ذیل آیات آخر سوره اعراف و آیه 21 از سوره انشقاق و تفاسیر اهل سنت مراجعه فرمایید.

ü  برای سجده قرآنی اذکار دیگری نیز از اهل بیت نقل شده است در صورت تمایل به کتاب عروة الوثقی تألیف آیت الله العظمی محمد کاظم یزدی ج1 ص532 مسأله18 مراجعه فرمایید.

 

پی نوشت


[1]. سوره مبارکه حج آیه 18.

.سور?اسراء، آیات107 تا109     [2]

[3] . نوری ، حاجی حسین ، مستدرک الوسائل ج4 ص 320

[4] . مراجع عظام تقلید درباره اینکه ملاک وجوب سجده ، «استماع» (یعنی گوش سپردن با توجه) و یا «سماع» (یعنی بگوش رسیدن هر چند بدون توجه) است اختلاف نظر دارند بعنوان مثال : فردی که در جلسه قرائت قرآن هنگامی که مشغول به صحبت با دوست خود است صدای تلاوت آیه سجده به گوش او برسد «سماع» برای او محقق شده ولی چون توجهی به تلاوت آیه سجده نداشته «استماع» رخ نداده است. با توجه به این مطالب حضرات آیات امام(ره) ، تبریزی ، سیستانی ، شبیری زنجانی و بهجت سجده قرآنی را هنگام شنیدن بی اختیار (سماع) بنابر احتیاط مستحب لازم می دانند ، حضرات آیات صافی ، فاضل و مکارم سجده قرآنی را در این حالت بنابر احتیاط واجب لازم می دانند. بنی‌هاشمی خمینی سیدمحمدحسن ، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص 558 مسأله 1093، تحریرالوسیله ج1 ص 160 و وسیلة النجاة با حاشیه آیت الله العظمی بهجت ج1 ص 214

 

[5] . بنی‌هاشمی خمینی سیدمحمدحسن ، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص 558 مسأله1093مطابق با فتوای حضرات آیات امام خمینی ، فاضل و سیستانی و مطابق با فتوای حضرات آیات تبریزی و شبیری زنجانی بنابر احتیاط واجب و بنابر فتوای آیت الله بهجت احتیاط مستحب دو سجده انجام دهد. به فتوای حضرت آیت الله مکارم یک سجده کافی است.

[6] . همان، ص 559. مطابق با فتوای حضرات آیات امام خمینی ، فاضل ، سیستانی ، تبریزی ، شبیری زنجانی ، بهجت ، مکارم. 

[7] . همان، ص 559. مطابق با فتوای حضرات آیات امام خمینی ، بهجت ، سیستانی ، تبریزی و مطابق با فتوای حضرات آیات صافی گلپایگانی و شبیری زنجانی و مکارم شیرازی بنابر احتیاط واجب باید سجده کند و طبق نظر حضرت آیت الله فاضل باید سجده کند.

[8] . همان، ص296 مسأله532. مطابق با فتوای حضرات آیات امام خمینی ، فاضل ، سیستانی ، تبریزی ، شبیری زنجانی ، صافی  ، مکارم طبق نظر آیت الله بهجت بنابر احتیاط مستحب از این کار اجتناب کند.

[9] . حجت هادی ، قرآن در آئینه احکام، ص47 .

[10] . بنی‌هاشمی خمینی سیدمحمدحسن ، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص 560 . مطابق با فتوای حضرت امام خمینی ، و آیات عظام سیستانی ، تبریزی ، فاضل ، صافی ، شبیری زنجانی و مکارم شیرازی

[11] . همان، ص561 مسأله 1097. مطابق با فتوای حضرت امام خمینی ، و آیات عظام سیستانی ، تبریزی ، فاضل ، شبیری زنجانی و مکارم شیرازی و طبق نظر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی احتیاط مستحب است که ذکر بگوید.

[12] . همان، ص561 مسأله 1098. مطابق با فتوای حضرات آیات امام خمینی ، سیستانی ، تبریزی ، شبیری زنجانی ، بهجت و صافی گلپایگانی.

[13] . مطابق با فتوای حضرت امام خمینی ، و آیات عظام سیستانی ، تبریزی ، شبیری زنجانی ، بهجت و مکارم شیرازی بنی‌هاشمی خمینی سیدمحمدحسن ، همان، ج1، ص 560 مسأله 1097، عروة الوثقی ج1 ص 530 ، مسأله 16 و وسیلة النجاة با حاشیه آیت الله العظمی بهجت ج1 ص 215 مسأله6

[14] . همان، ص561 مسأله 1099 .

[15] . بنی‌هاشمی خمینی سیدمحمدحسن ، همان، ص 205 مسأله355مطابق با فتوای حضرات آیات: امام خمینی ، بهجت ، سیستانی و صافی گلپایگانی و مطابق با فتوای حضرت آیت الله مکارم شیرازی : تنها خواندن آیه سجده دار حرام است نه سایر آیات سوره های عزائم.

[16] . نجفی ، شیخ محمد حسن ، جواهر الکلام ج 10 ص 223

[17] . بنی هاشمی خمینی سید محمد حسن،توضیح المسائل مراجع، ج1 ص515 مسأله 983 مطابق با فتوای حضرات آیات امام(ره) ، فاضل ، صافی ، بهجت ، تبریزی.

[18] . همان، ج1 ص515 مسأله 984 مطابق با فتوای حضرت امام (ره) ، با توجه به اختلاف نظرات مراجع عظام تقلید در این مسأله مقلدان گرامی به رساله توضیح المسائل مرجع خود مراجعه نمایند.

[19] . همان، ج1 ص516 مسأله 985 مطابق فتوای حضرت امام (ره) ، ولی مطابق فتوای آیات عظام تبریزی و سیستانی و صافی علاوه بر انجام سجده بصورت اشاره پس از اتمام نماز هم سجده کند و مطابق نظر آیت الله بهجت بنابر احتیاط واجب بعد از نماز سجده را بجا می آورد.


      

درس سوم : رعایت احترام قرآن کریم

کلام نور

لَوْ أَنْزَلْنَا هَذَا الْقُرْآَنَ عَلَى جَبَلٍ لَرَأَیْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ وَتِلْکَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ

اگر این قرآن را بر کوهی نازل می کردیم ، بی شک آنرا از بیم خدا خاکسار و متلاشی می دیدی ، و این مثل ها را برای مردم می زنیم، باشد که فکر کنند.                                           

 سوره حشر آیه 21

 

* مقدمه

قرآن ، این کتاب عظیم ، وارث معارف بلندی است که خداوند مهربان ، بوسیل? کتب آسمانی برای هدایت بشر بر پیامبران خود نازل نموده است و در عین حال بر تمامی آنها برتری دارد« وَأَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ الْکِتَابِ وَمُهَیْمِنًا عَلَیْهِ »[1] (ما این کتاب (قرآن) را به راستی و حق بر تو نازل کردیم در حالی که مصدق و نگهبان و حاکم بر کتاب های پیش از خود است.)

    قرآن برترین پیام الهی است که در دست بشریت قرارگرفته ونسخه ایست که تا قیامت هدایت بندگان خدا را برعهده دارد.تکریم قرآن و احترام به آن ، احترام به خداوند و کلمات او و کرنش در مقابل فرامین اوست.گرچه احترام حقیقی به قرآن کریم هنگامی محقق می شود که بنده رهنمودهای آنرا نصب العین و فرامین خداوند را در ابعاد مختلف زندگی مورد توجه قرار دهد ولی باید در نظر داشت اولین گام برای نیل به این مهم ، رعایت احترام ظاهری قرآن است ، از این رو ادای احترام نسبت به مقام قرآن همواره مورد توصی? معصومین(ع) و پیروان واقعی ایشان بوده و همواره مسلمانان نهایت احترام را برای کتاب خدا بذل می نمودند.

 

* احکام

1) نجس کردن خط و اوراق قرآن،از روی عمد حرام است و اگر نجس شد باید فوراً آنرا آب کشید.[2]

2) اگر جلد قرآن نجس شود در صورتی که بی احترامی به قرآن باشد باید آنرا آب کشید.[3]

توضیح: آب کشیدن قرآنی که نجس شده است وجوب فوری دارد یعنی بدون تأخیر و در اولین فرصت ممکن باید این کار انجام شود ولی باید دقت داشت که اگر برای آب کشیدن قرآن لازم باشد که بدن انسان با آیات تماس پیدا کند باید برای اینکار وضو گرفت ، امّا چنانچه معطّل شدن برایِ وضو بی‌احترامی به قرآن باشد باید بدون وضو آب کشید.

3) گذاشتنِ قرآن روی عین نجس، مانند خون و مردار، هر چند که آن عین نجس، خشک باشد حرام است و برداشتن قرآن از روی آن واجب می‌باشد.[4]

4) نوشتن قرآن با مرکب نجس ، اگر چه یک حرف از آن باشد حرام است و اگر نوشته شود باید آنرا آب کشید و یا بوسیله تراشیدن و مانند آن ، کاری کند که از بین رود.[5]

5) اگر ورق قرآن یا کاغذی که اسم خدا یا پیامبر و یا امام بر آن نوشته شده در مستراح بیفتد، بیرون آوردن و آب کشیدن آن گرچه خرج داشته باشد واجب است و اگر بیرون آوردن آن ممکن نباشد تا یقین پیدا کند آن ورق پوسیده شده نباید از آن مستراح استفاده کنند.[6]

6) همراه داشتن قرآن یا قسمتی از آن در مستراح مانعی ندارد ولی بهتر است همراه نبرد.[7]

7) جراید و مجلاتی که آیات قرآن و اسماء متبرکه در آن می‌باشد، جایز نیست در زباله انداخته شوند.[8]

8) سوزاندن قرآنهایی که ورق ورق شده و قابل استفاده نیست جایز نیست و باید دفن کرد.[9]

توضیح: برای از بین بردن اوراق قرآنهایی که فرسوده شده و یا کاغذهایی که در آن اسماء متبرکه وجود دارد می توان:

 الف) با رعایت احترام آنها را در جایی مناسب دفن کرد.

  ب) آنها را در نهر آب روان ریخت تا به مرور از بین بروند.

  ج) با رعایت احترام توسط کارگاههای کاغذ سازی تغییر شکل یابد.

بنابراین سوزاندن اسکناس و یا اوراقی که در آن نام خداوند متعال و یا آیات قرآن درج شده جایز نیست.  

9) دور انداختن آیات قرآن و اسماء خداوند بعد از تغییر شکل مثل پاره‌پاره کردن و قطعه‌قطعه کردن به‌گونه‌ای که آیه قرآن بر آن صدق نکند اشکال ندارد.[10]

10) احتیاط واجب است ‌که از دادن قرآن به کافر خودداری کنند و اگر قرآن دست اوست در صورت امکان از او بگیرند.[11] لازم به ذکر است مطابق نظرآیات عظام: تبریزی«ره»، سیستانی، زنجانی، مکارم: دادن قرآن به کفار در صورتیکه مستلزم هتک و بی احترامی باشد حرام است.

توضیح: دادن قرآن کریم به کافرانی که امید می رود به دنبال آشنایی با محتوای بلند این کتاب آسمانی هدایت شوند با اطمینان به اینکه با انجام این کار نسبت به قرآن بی احترامی صورت نمی گیرد جایز است[12] و گاهی واجب است.[13]   

11) تخریب مکانهایی که بر روی آنها آیات قرآن نوشته شده جهت تعمیر و بازسازی مانعی ندارد و باقیماند? خاک را یا دفن کنند یا در آب روان بریزند.[14]

12) کسیکه عمداً قسم دروغ به قرآن بخورد باید استغفار و توبه کند ولی کفاره بر عهده او نیست[15]

13) اگر مسلمانی توهین به قرآن کند چنانچه از روی عصبانیت و فاقد قصد بوده، باید توبه کند و اگر اختیاراً توهین کرده و این اهانت به انکار رسالت برگردد، مرتد است.[16]

14) در برابر کسی که علناً به قرآن اهانت کند باید نهی از منکر را با مراعات مراحل آن، انجام داد.[17]

15) مستحب است که تمامی قرآن و دعای جوشن‌کبیر و صغیر بر کفن نوشته شود

و برای رعایت احترام قرآن بهتر است قرآن بر قطعه‌ای جداگانه نوشته شود و روی سینه و بالایِ سرمیّت بر روی کفن قرار گیرد.[18]

 

نمودارچکید?درس

 

استفتائات ویژه

*سؤال اول:دربعضی از شهرستانها رسم است که هنگام تلاوت قرآن توسط قاری در مجالس ترحیم، افرادشرکت کننده باصدای بلندبه بازماندگان تسلیت می گویند،همچنین بازماندگان جواب آنهارا می دهند،آیااین عمل جایزاست؟لطفاًحکم آن رابیان بفرمایید.

پاسخ مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی«ره»: عمل مزبور جایز است ولی بهتر است هنگام تلاوت قرآن استماع به قرآن کنند[ولی]اگر این عمل بی احترامی به قرآن باشد خلاف احتیاط است.

پاسخ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی«دامت برکاته»: بهتر است احترامِ قرآن را بیشتر رعایت کنند.

*سؤال دوم:اگربصورت غیرعمد قرآن ازدست انسان به زمین بیفتد وظیف? ما چیست؟آیاکفّاره لازم است یا نه؟

پاسخ مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی«ره»: وظیف? خاصی ندارد و کفاره نیز ندارد.

پاسخ مرحوم آیت الله العظمی جوادتبریزی«ره»:در فرض مزبور کفاره ای ندارد (الله اعلم)

پاسخ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی«دامت برکاته»:کفاره ای ندارد ولی باید فورا ًبردارد و احترام کند.

 

 نقل از کتاب استفتائات قرآنی ، غلامرضا نیشابوری ص120و121

 

پرسشهای درس

1ـ در صورت نجس شدنِ خط و ورقِ قرآن، وظیفه چیست؟ اگر جلد قرآن نجس شود چطور؟

2ـ برای از بین بردن قرآنهای فرسوده ، که در مساجد و حسینیه ها وجود دارد چه کار باید کرد؟

3ـ دادن قرآن به فرد کافر در صورتیکه موجب هتک احترام قرآن شود ، چه حکمی دارد؟

 

بیشتر بدانیم

توجه به سیرة بزرگان در احترام و اکرام قرآن کریم ، الگویی مناسب برای همة قرآن آموزان و مربیان گرامی دربارة احترام به این کتاب ارجمند است با مراجعه به کتاب سیمای فرزانگان تألیف «استاد رضا مختاری» و کتاب «تکریم قرآن» تهیه شده در مؤسسه قدر ولایت نمونه هایی از تعظیم و تکریم قرآن کریم توسط عالمان راستین را مطالعه بفرمایید.

 

 

پی نوشت


[1] . (48 مائده).

[2] . بنی‌هاشمی خمینی سیدمحمدحسن ، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص92 مطابق با فتوای حضرات آیات: امام(ره)،سیستانی،‌تبریزی،مکارم،صافی،فاضل،شبیری زنجانی، بهجت.

[3] . همان،ص90مسأله 135. مطابق با فتوای حضرات آیات: امام(ره)،سیستانی،‌تبریزی،مکارم،صافی،بهجت،شبیری زنجانی.

[4] . همان، ص90مسأله137 مطابق با فتوای حضرات آیات : فاضل،صافی،بهجت در ضمن آیات عظام امام(ره)،مکارم،سیستانی و زنجانی حرمت این کار را هنگامی می دانند که موجب بی احترامی به قرآن شود (عروة الوثقی با حاشیه حضرت امام ج1 ص103)        

[5] . همان،ص90.مطابق با فتوای حضرات آیات: امام(ره)،سیستانی،‌تبریزی،مکارم،صافی،فاضل،شبیری زنجانی

[6] . همان،ص91مسأله140. مطابق با فتوای حضرات آیات: امام(ره)،سیستانی،‌تبریزی،مکارم،صافی،فاضل،شبیری زنجانی (آیت الله فاضل: بنابر احتیاط واجب تا یقین پیدا کند)

[7] . نیشابوری غلامرضا ، استفتائات قرآنی ، ص127 ـ مطابق با نظرآیات عظام: مکارم ، فاضل و تبریزی«ره».

[8] . مطابق فتوای حضرت امام و مقام معظم رهبری ، حجت هادی ، قرآن در آئینه احکام،ص139 ـ استفتائات مقام معظم رهبری«دام ظلّه»،ص163.

[9] . نیشابوری غلامرضا ، استفتائات قرآنی ، ص 98و99ـ استفتائات مقام معظم رهبری«دام ظلّه»،ص165. مطابق فتوای آیات عظام: مقام معظم رهبری، فاضل، مکارم و تبریزی

[10] . استفتائات امام«ره»، ج1، ص271. مطابق با نظر حضرت امام(ره)

[11] . بنی‌هاشمی خمینی سید محمد حسن ، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص 91. مطابق با فتوای حضرات آیات امام(ره)،بهجت،شبیری زنجانی 

[12] . مطابق با فتوای حضرات آیات: ‌تبریزی،مکارم،فاضل ، نیشابوری غلامرضا،استفتائات قرآنی ص 113

[13] . مطابق با فتوای آیت الله مکارم ، بنی‌هاشمی خمینی سیدمحمدحسن ،توضیح المسائل مراجع،ج1،صفحه 91مسأله 139

[14] . نیشابوری غلامرضا،استفتائات قرآنی ص128، نظر آیات عظام: فاضل،تبریزی«ره» و مکارم شیرازی.

[15] . همان،ص 93، نظر آیات عظام:تبریزی، فاضل و مکارم.

[16] . نیشابوری غلامرضا ، استفتائات قرآنی ، ص92و93 - نظر آیات عظام: مکارم، فاضل و تبریزی توضیح آنکه: مرتد یعنی کسی که بعد از اسلام کافر گشته و مرتد یا فطری است یعنی کسی که مسلمان به دنیا آمده، یا ملّی است یعنی مسلمان نبوده و سپس اسلام آورده و بعد کافر شده، حکم فقها در مورد مرتد فطری این است که محکوم به قتل می‌باشد و در مورد مرتد ملّی اینستکه از او خواسته می‌شود تا توبه کند و اگر از توبه امتناع کند محکوم به قتل می‌باشد (شرایع الاسلام،محقق حلّی،ج2،قسم دوّم از کتاب حدود،احکام مرتد).

[17] . همان،ص106و107، نظر آیات عظام: فاضل و مکارم.

[18] . یزدی ، سید کاظم ، عروة الوثقی ج 1 ، ص295 و 297 مسأله 11 و تتمه آن


      

درس دوم : مس اسماء الهی و نامهای معصومین (علیهم السّلام)

کلام نور

هُوَ اللَّهُ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَیْمِنُ الْعَزِیزُ الْجَبَّارُ الْمُتَکَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا یُشْرِکُونَ * هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى...

اوست خدائی که جز او خدائی نیست ، پادشاه پاک بی عیب  ایمنی بخش مسلّط توانمند چیره درخور کبریا و بزرگی ؛ منزّه است خدا از آنچه شریک او میسازند.*اوست خدای  آفریننده هستی بخش صورت نگار ، بهترین نامها از آن اوست ...

سوره حشر آیات 23 الی 24

 

*مقدمه

خداوند، خالق یکتا و بی همتای هستی، مناجات با او ، محبوب قلوب عارفان  و یاد او  ، شیرین ترین اذکار برای بندگان و همانگونه که عظمت وجود او برتر است از هرچه که تصور می شود ؛ نام او نیز نیکوترین و برترین نامهاست. نگاهی به احادیث اهل بیت (علیهم السّلام) به ویژه مناجات و ادعیه های ایشان به خوبی کمال خشوع و احترام و کرنش این واصلان به قله عرفان حقیقی و غواصان اقیانوس ژرف معرفت را در برابر اسماء الهی و صفات زیبای خداوندی را نشان می دهد.

از این رو بر همگان لازم است تا با پیروی از مکتب استوار این بزرگواران که نهایت احترام را در مقابل اسماء الهی داشته باشند.

در این درس به احکام مربوط به مسِّ أسماءالله و نیز اسامی اولیاء دین و حضرات معصومین(ع) که مظهر«اسمای حسنای الهی» هستند و در لزوم احترام به اسماءالهی ملحق می شوند، اشاره خواهدشد.

 

*احکام

1) مسّ اسم خداوند به هر زبانی که باشد، بوسیله کسیکه وضو ندارد حرام است.[1]

2) مسِّ صفات مخصوص حضرت باری‌ تعالی نیز بدون وضو حرام است.[2]

3) اگر «اللَّه» جزء اسم شخصی باشد، مانند عبدالله مسّ این قسمت از نام شخص بدون طهارت جایز نیست.[3]

4) برایِ مسّ نامِ پیامبر و ائمه و حضرت زهرا (علیهم السّلام) بنابر احتیاط واجب[4] (و مطابق نظر برخی از مراجع تقلید بنابر احتیاط مستحب)[5] وضو داشتن لازم است.[6]

توضیح1: نام سایر پیامبران نیز در این حکم مانند نام پیامبر مکرم اسلام است.[7]  

توضیح2: مطلب بالا در خصوص نامهای معصومین (علیهم السّلام) می باشد اما در خصوص صفات آنها مانند کاظم ، رضا ، صادق و... هر چند باید مورد احترام قرار گیرند ولی داشتن وضو برای مس این صفات لازم نیست.

5) اگر اسامیِ معصومین(ع) نام شخصی باشد و به قصد نام شخص نوشته شود، تماسِ بدن با آن بدون طهارت مانعی ندارد.[8]

6) مطابق نظر بـرخی از مـراجع عظام[9] مسِّ ضمیرهایی که به ذات ‌بـاری تعالـی بر می‌گردند مثـل

ضمیر جمل? «بسمه تعالی» حکم لفظ جلاله را ندارند.[10]

7) نوشتن اسم جلال? «اللَّه» به صورت «ا...» حکم لفظ جلاله را ندارد و مسّ آن بدون وضو جایز است.[11]

8) مسّ آرم جمهوری اسلامی ایران که تصویری از کلمه جلاله«الله» است، بنابر احتیاط واجب بدون طهارت جایز نیست.[12]

9) کسی که وظیفه‌اش تیمم است اگر برای کاری تیمم کند، تا تیمم و عذرش باقی است کارهایی که باید با وضو و غسل انجام دهد را می‌تواند به جا آورد، ولی اگر با داشتن آب برایِ نماز میّت یا خوابیدن تیمم کرده با آن تیمم فقط کاری که برای آن تیمم نموده را می‌تواند انجام دهد.[13] (مثلاً مسّ قرآن نمی‌تواند بکند)

10) کسی که بخاطر تنگی وقت تیمم کرده با آن تیمم فقط کاری که برای آن تیمم نموده را می‌تواند انجام دهد.[14]

استفتائات ویژهآیا CD یا لوح های فشرده قرآنی از جهت لزوم رعایت احکام طهارت و آداب،به قرآن مخطوط ملحق می شوند؟ 

پاسخ مقام معظم رهبری، آیات عظام سیستانی، مکارم شیرازی، بهجت:خیر، این حکم را   ندارد.

پاسخ آیت الله العظمی شبیری زنجانی:هر چند لوح های فشرده قرآنی حکم  طهارت و حرمت مس بدون وضو را ندارد ، ولی از آن جا که شامل متون  قرآن (به شکل دیجیتال) می باشد ، باید به گونه ای رفتار شود که عرفاً  موجب بی احترامی به قرآن نشود. ( استفتاء توسط سازمان دار القرآن الکریم )

 

نمودارچکید?درس

 

پرسشهای درس

1ـ مَسّ مواردی که احتیاج به وضو دارند را نام ببرید.

2ـ مَسّ کلم? «اللَّه» در اسامی (عبدالله) و (حبیب الله) و... چه حکمی دارد؟

3ـ اگر شخصی بواسط?اینکه آب برای او ضرر دارد،بجای وضو تیمم کند و نمازبخواند و پس ازآن بخواهد قرآن تلاوت کند،آیا چنین شخصی می‌تواند آیات قرآن و اسامی متبرکه را مس نماید؟

 

بیشتر بدانیم

در مجموع آیات سه گانه سوره حشر (که در ابتدای این درس به آن اشاره شده است) هجده وصف از اوصاف خداوند متعال ذکر شده است که مطابق برخی از روایات اسم اعظم خداوند در میان آنها گنجانده شده ، از این رو پیامبر در پاسخ به کسی که اسم اعظم خداوند را جستجو می کرد فرمودند: بر تو باد که آخر سوره حشر را بخوانی و زیاد آنرا بخوان اما اسم اعظم خداوند چیست؟ و آیا با خواندن آیات و یا دانستن یک کلمه می توان به این مقام رسید؟ اسماء الحسنی الهی کدامند؟ اینها پرسشهایی است که در صورت تمایل می توانید با مراجعه به تفسیر نمونه درباره آیات 180 از سوره مبارکه اعراف برای یافتن پاسخ آنها جستجو نمایید.

 

 

پی نوشت


[1] . بنی‌هاشمی خمینی سیدمحمدحسن ، توضیح المسائل مراجع ج1 ص180 مسأله319. مطابق با فتوای مراجع عظام تقلید آیات امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی، تبریزی، بهجت، صافی، سیستانی، شبیری زنجانی

[2] .مطابق نظر آیات عظام امام خمینی، شبیری زنجانی، بهجت، تبریزی ، مقام معظم رهبری و سیستانی- بنی‌هاشمی خمینی سیدمحمدحسن ، توضیح المسائل مراجع، ج1، مسأله 319  ـ تحریر الوسیله،ج1،ص31 و استفتائات مقام معظم رهبری ص31 مسأله 164 ، وسیلة النجاة با حاشیه آیت الله بهجت ج1ص41 و مسائل المنتخبه با حاشیه آیت الله تبریزی مسأله 32

[3] . استفتائات حضرت امام(ره)، ج1 ،مساله 82ـ استفتائات مقام معظّم رهبری«دام ظلّه» - بنی‌هاشمی خمینی سید محمد حسن ، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص198 سؤال156 مطابق با فتوای حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری«دام ظلّه»

[4].مطابق نظر حضرت امام(ره) و آیات عظام : مقام معظم رهبری، مکارم شیرازی ـ بهجت ـ فاضل لنکرانی _ صافی کلپایگانی

[5] . مطابق آیات عظام سیستانی و تبریزی و شبیری زنجانی

[6] . بنی‌هاشمی خمینی سیدمحمدحسن ، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص180 مسأله 319 و ص200 سؤال172.

[7] . مطابق با نظر حضرت امام (ره) ، مقام معظم رهبری ، آیات عظام بهجت،تبریزی،سیستانی،تحریر الوسیله ج1 ص27 و مسائل المنتخبه با حاشیه آیت الله تبریزی و سیستانی مسأله32 ، وسیله النجاه با حاشیه آیت الله بهجت ج1 ص41.

[8] . نیشابوری غلامرضا ، استفتائات قرآنی ، ص39 نقل از کتاب حریم نور

[9] . مطابق نظر مقام معظم رهبری و آیت الله سیستانی(استفتاء توسط سازمان دارالقرآن الکریم)

[10] .برخی دیگرازمراجع عظام نیزمانند حضرت آیت الله بهجت و شبیری زنجانی برای مسّ«بسمه تعالی» وضو داشتن را لازم دانسته و حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی بنابر احتیاط مستحب داشتن طهارت را شایسته می دانند. (استفتاء توسط سازمان دارالقرآن الکریم)

[11]. استفتائات مقام معظّم رهبری(دام ظلّه)- بنی‌هاشمی خمینی سیدمحمدحسن ، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص197 سؤال152

[12] . بنی هاشمی،همان،ص199 سؤال162و استفتاء حضرت امام (ره).مطابق با نظر حضرت امام و مقام معظم رهبری.

[13] . بنی هاشمی،همان ص376 مسأله726مطابق با نظر آیات عظام:صافی ، بهجت، تبریزی،سیستانی،فاضل لنکرانی .حضرت امام (ره) بنابر احتیاط با آن تیمم فقط کاری که .... آیات عظام شبیری زنجانی و مکارم :حتی اگر عذرش تنگی وقت باشد می تواند سایر کارهایی را که باید با وضو و غسل انجام دهد ، بجا آورد.


      

درس اول : مس آیات و کلمات قرآن کریم

کلام نور :

اِنَّهُ لَقُرآنٌ کَریمٌ * فی کِتابٍ مَکنُونٍ *لا یَمَسُّهُ اِلّا المُطَهَّرُون *

که  آن ، قرآن ارجمندی است  * که  در کتاب محفوظی جای دارد *  و جز پاکان نمی توانند به آن دست زنند

(و دست یابند) *

سوره واقعه آیات 77 الی 79

 

مقدمه :

قرآن کلامی است پاک که در «صحیفه هایی پاک[1]» توسط «روحی پاک و مقدس[2]» از جانب «خداوند قدّوس» ، بر قلب پیامبر(ص) نازل شده است. بدون شک برای درک معانی والای این کتاب باید آداب و دستوراتی را رعایت نمود. از آن جمله ، اینکه هنگام مسّ آیات این کتاب نورانی باید باطهارت و پاک بود چرا که بفرموده قرآن «جز پاکان آنرا مس نمی نمایند[3]» از این رو در این درس با پاره ای از احکامِ مسِّ قرآن آشنا می شویم.

 

احکام :

1) رساندن جایی از بدن به خطّ قرآن برای کسی که وضو ندارد، حرام است. ولی اگر قرآن را به زبانِ فارسی یا زبان دیگری ترجمه کنند، مسّ آن اشکال ندارد.[4]

توضیح: البته درصوتیکه در ترجم? آیات اسم خداوند متعال یا اسمهای متبرک دیگری که برای مس نمودن آنها احتیاج به طهارت است نباشد. (رجوع شود به درسِ دوّم)

2) در حرمتِ مسِّ آیاتِ قرآنی برای کسیکه وضو ندارد، فرقی بین اعضای ظاهری مانند انگشتان دست و اعضایی مانند زبان و دندان نیست، امّا در موردِ" مو"، بین مراجع اختلافِ نظر وجود دارد.[5]

4) جلوگیری بچه و یا دیوانه از مس قرآن واجب نیست ولی اگر مسّ نمودن آیات توسّط بچه و دیوانه باعث بی‌احترامی به قرآن می‌شود، باید از آن جلوگیری نمود.[6]

توضیح:باتوجه به اینکه کودکان نابالغ مکلّف به رعایت احکام نیستند ، هنگام تماس آنها با آیات قرآن به ویژه هنگام آموزش قرآن وضوگرفتن بر آنها واجب نیست[7] ولی در عین حال شایسته است آنها را به گرفتن وضو و رعایت ادب قرآن سفارش نمود.

5) چنانچه برای آب کشیدن قرآنی که نجس شده و یا در محلی که باقی ماندن قرآن در آن اهانت به قرآن است نیاز به مس قرآن آیات باشد باید وضو گرفت، امّا چنانچه معطّل شدن برایِ وضو بی‌احترامی به قرآن باشد باید بدون وضو آب کشید.[8]

6) اگر کلمه‌هایِ قرآنی به‌گونه‌ای نوشته شود که در زیر صفح? کاغذی یا فلزی ایجاد برجستگی مستقیم یا معکوس نماید چنانچه برجستگی‌ها خوانا باشند، مسّ آنها بدون طهارت حرام است.[9]

7) یکی از پنج چیزی که بر جُنب حرام است، رساندن جایی از بدن به خط قرآن یا به اسم خداوند است وهمچنین اسامی معصومین (علیهم السَّلام) هم بنابر احتیاط واجب (به نظر برخی از مراجع دیگربنابر احتیاط مستحب) حکم اسم خداوند را دارند.[10] (که در درس بعد به آن خواهیم پرداخت)

8)درصورتیکه بین خطوط قرآن لای?نازکی ازشیشه، نایل و یا امثال آن فاصله شود تماس با آن جایزاست.[11]   

10) کسی که اسماء جلاله یا آیاتی از قرآن را بر روی بدن خالکوبی نموده، بااین شرط که خالکوبی زیر پوست باشد، مسّ آن بدونِ وضو مانعی ندارد.[12]

11) برای افرادی که وضو ندارند تماس با جلد و حاشیه وفاصل? بین خطوطِ قرآن ،همچنین همراه داشتن آن مکروه است.[13]

12) گرفتن وضو برای تلاوت و همچنین ، کتابت و نگارش آیات قرآن و نیز مس حواشی و فاصله بین خطوط و همراه داشتن قرآن مستحب است.[14]

 

اشاره :

با توجه به اینکه در برخی از متون فقهی که از عالمان بزرگ شیعه در دهه ها و قرون گذشته به یادگار مانده مواردی از احکام ذکر شده که در رساله های توضیح المسائل فعلی به چشم نمی خورد به برخی از آنها اشاره می شود[15]:

1. در حرمتِ مسِّ آیات قرآنی برای کسیکه وضو ندارد فرقی بین مسِّ آیه و کلمه، بلکه یک حرف از آن نمی‌باشد، اگرچه خوانده هم نشود مانند (الف) در (قالوا).[16]

2. در حرمت تماس با آیات برای فردی که وضو ندارد فرقی میان انواع خط ، حتی خطوطی که دیگر مورد استفاده نیست مانند خط کوفی نیست.

3. درباره مس کلماتی که مشترک بین قرآن و غیر آن هست مثلاً کلمه بنی اسرائیل و... چنانچه قصد نویسنده از نوشتن این کلمات نگارش قرآن باشد، بدون وضو نمی توان به این کلمات دست زد ولی اگر آنرا به نیت کلمات قرآنی ننویسد می توان بدون وضو آنرا مس نمود.

4. خوردن غذایی که در آن آیات قرآن و یا اسماء متبرکه نوشته شده برای فرد بی وضو جایز نیست.   

 

 استفتائات ویژه :

سؤال:نابینایان براى خواندن از خط برجسته اى به نام «بریل» که با لمس انگشتان خوانده مى شود، استمداد مى گیرند. مى دانیم که این خط از نقاط ششگانه تشکیل شده است. با توجّه به مطلب فوق، آیا بر نابینایان لازم است در موقع فراگیرى قرائت قرآن، و در وقت لمس اسامى مقدّسه که با خط برجسته نوشته شده، وضو داشته باشند؟

آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دام ظله العالی)

آرى باید وضو داشته باشند، یا از دستکش هاى پلاستیکى نازک استفاده کنند.

منبع : پایگاه اینترنتی آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله)

 

نمودار چکید? درس :

پرسشهای درس :

1ـ مسّ کلماتی مانند«شیطان» و «فرعون» در آیات قرآن کریم، چه حکمی دارد؟

2ـ در چه صورتی واجب است از مسّ نمودن آیات توسط بچه و دیوانه جلوگیری شود؟

3ـ رسیدن جایی از بدن فرد بی وضو، به جلد و حاشیه و بینِ خطهایِ قرآن چه حکمی دارد؟

4- برای کسیکه دوست دارد قرآن کریم را همیشه همراه خود داشته باشد در چه صورت داشتن وضو واجب و در چه حالتی مستحب است؟

 

بیشتر بدانیم :

توصیف" قرآن" به" کریم" (با توجه به اینکه" کرم" در مورد خداوند به معنى احسان و انعام، و در مورد انسانها به معنى دارا بودن اخلاق و افعال ستوده، و به طور کلى اشاره به محاسن بزرگ است «1») نیز اشاره به زیبائیهاى ظاهرى قرآن از نظر فصاحت و بلاغت الفاظ و جمله‌‏ها و هم اشاره به محتواى جالب آن است، چرا که از سوى خدایى نازل شده که مبدأ و منشا هر کمال و جمال و خوبى و زیبایى است.

آرى هم گوینده قرآن کریم است، و هم خود قرآن، و هم آورنده آن، و هم اهداف قرآن کریم است.

سپس به توصیف دوم این کتاب آسمانى پرداخته، مى‏افزاید:" این آیات در کتاب مستورى جاى دارد" (فِی کِتابٍ مَکْنُونٍ).

در همان" لوح محفوظ"" در علم خدا" که از هر گونه خطا و تغییر و تبدیل محفوظ است. بدیهى است کتابى که از چنان مبدءى سرچشمه مى‏گیرد و نسخه اصلى آن در آنجا است از هر گونه دگرگونى و خطا و اشتباه مصون است.                      

و در سومین توصیف مى‏فرماید:" این کتاب را جز پاکان نمى‏توانند مس کنند"! (لا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ) «1».

بسیارى از مفسران به پیروى از روایاتى که از امامان معصوم ع وارد شده این آیه را به عدم جواز مس کتابت قرآن بدون غسل و وضو تفسیر کرده‏اند.

در حالى که گروه دیگرى آن را اشاره به فرشتگان مطهرى مى‏دانند که از قرآن آگاهى دارند، یا واسطه وحى بر قلب پیامبر (ص) بوده‏اند، نقطه مقابل مشرکان که مى‏گفتند: این کلمات را شیاطین بر او نازل کرده‏اند! بعضى نیز آن را اشاره به این معنى مى‏دانند که حقایق و مفاهیم عالى قرآن را جز پاکان درک نمى‏کنند، همانگونه که در آیه 2 سوره بقره مى‏خوانیم:

ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ هُدىً لِلْمُتَّقِینَ:" این کتاب شکى در آن نیست، و مایه هدایت پرهیزکاران است" و به تعبیر دیگر حد اقل پاکى که روح" حقیقت جویى" است براى درک حد اقل مفاهیم آن لازم است، و هر قدر پاکى و قداست بیشتر شود درک انسان از مفاهیم قرآن و محتواى آن افزون خواهد شد.

ولى هیچ منافاتى در میان این سه تفسیر وجود ندارد و ممکن است همه در مفهوم آیه جمع باشد.[1]

 

 تفسیر نمونه ج23 ص267 تفسیر آیه 77 از سوره مبارکه واقعه

 

پی‌نوشت


[1] .اشاره دارد به آیات 13 و 14 سوره عبس

[2] .اشاره دارد به آیه 102 سوره نحل

[3]  .سوره مبارکه واقعه آیه 79

[4] . بنی‌هاشمی خمینی سیدمحمدحسن ،توضیح المسائل مراجع،ج1ص178،مسأله 317 مطابق با فتوای مراجع عظام تقلید آیات امام خمینی(ره)، فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی، تبریزی، بهجت، صافی، سیستانی، شبیری زنجانی

[5] .مطابق نظر آیات عظام صافی گلپایگانی: احتیاط مستحب در نرساندن مو به خطّ قرآن است... و حضرت امام بنابر احتیاط واجب در نرساندن مو به خط قرآن است.نظر آیت اللَّه بهجت: بنابر اظهر مانعی ندارد حتی اگر کوتاه باشد... در این باره فتوای سایر مراجع در دسترس نیست.بنی هاشمی همان، حاشیه مسأله 317 و عروة الوثقی ج1ص138مسأله3(حاشیه حضرت امام)

[6] . بنی‌هاشمی همان مسأله318ص180 مطابق با فتوای حصرت امام(ره)، فاضل لنکرانی، تبریزی، مکارم شیرازی، بهجت، صافی، سیستانی، شبیری زنجانی.

[7] . یزدی سید محمد کاظم،عروة الوثقی جلد1 ص 140 مطابق با فتوای مرحوم حضرت امام و آیت الله العظمی گلپایگانی.

[8] . همان،،مسأله 316 مطابق با فتوای مراجع عظام تقلید آیات امام خمینی(ره)، فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی، تبریزی، بهجت، صافی، سیستانی، شبیری زنجانی

  حضرت آیت الله شبیری زنجانی:در صورت عدم فرصت کافی برای وضو باید تیمم کرد ولی اگر انجام تیمّم نیز معطلی دارد که موجب بی احترامی به قرآن است، بدون وضو آنرا بردارد.

[9] . یزدی محمد کاظم، عروة الوثقی جلد1 ص140 مطابق با فتوای آیات عظام امام خمینی، گلپایگانی، اراکی و خویی

[10] . بنی هاشم خمینی، سید محمد حسن، توضیح المسائل مراجع، ج1 ، ص 212

*خواهران گرامی در این باره به بخش احکام ویژ? بانوان(درس هشتم)مراجعه نمایند.

[11] یزدی محمد کاظم، عروة الوثقی جلد1 ص140 مطابق با فتوای آیات عظام امام خمینی، گلپایگانی، اراکی و خویی

[12] . نیشابوری غلامرضا ، استفتائات قرآنی ،ص124(مطابق با نظرآیاتِ عظام مکارم، فاضل، تبریزی)

[13] . یزدی محمد کاظم، عروة الوثقی جلد1 ص141 مسأله 19مطابق با فتوای آیات عظام امام خمینی، گلپایگانی، اراکی و خویی                    

[14] .یزدی محمد کاظم ص142 مطلب نهم

[15] .نقل از عروة الوثقی ج1 ص 138 تا 141

[16] . یزدی سید محمد کاظم ، عروة الوثقی ، ج1 ص 139


      

<   <<   6   7      >